Máme zastaralý bezpečnostní systém na železnici, zlobí se experti
Stav trati a absence bezpečnostního systému ETCS jsou faktory, které mohly přispět ke srážce vlaků na Domažlicku, řekl CNN Prima NEWS Petr Šlégr z Centra pro efektivní dopravu. Podle něj je stav železnic v Česku oproti okolním státům zastaralý a ministerstvo dopravy nedělá dost pro to, aby byly bezpečné. Expert tak reagoval na středeční srážku vlaků u Milavče, při které zemřeli tři lidé.
„Bezpečnostní systém ETCS u nás funguje zatím bohužel ve zkušebním režimu, a to na úseku Kolín–Břeclav a Ostrava–Břeclav. Využívá ho jen omezené procento vlaků v testovacím režimu,“ kroutil hlavou Petr Šlégr z Centra pro efektivní dopravu.
Tento systém by podle něj měl zabránit 100 procentům nehod prototypu projetí červené tak, jak se to stalo například ve středu u Milavče v Plzeňském kraji. Podobným případem byla i loňská nehoda u Perninku v Karlovarském kraji.
„Ta v plné nahotě ukázala, že české železnici chybí zabezpečovací systém. V tom smyslu, že zabrání chybě lidského faktoru, tedy například tomu, že strojvedoucí projede ‚stůj‘ a v plné rychlosti čelně narazí do vlaku, který jede v protisměru. Máme daleko méně vyspělý systém než třeba sousední Německo, Rakousko a další země. Modernější systém se u nás dlouho odkládal a teď se velmi pomalu zavádí,“ kritizoval ve vysílání CNN Prima NEWS expert.
Zanedbaná údržba
Podle něj ani to, co v Česku bylo zatím považováno za moderní, není dostatečné. Šlégr zároveň zdůraznil, že trať Plzeň–Domažlice je trošku obětí toho, že se pořád vede diskuse o tom, jak modernizovat spojení s Bavorskem. „Zda stavět novou trať, nebo ji zdvojkolejňovat, elektrifikovat. To je český nešvar, že se občas čeká na Godota, až se někde postaví kus nové tratě, a většinou se během té doby zanedbává údržba nebo se do toho vůbec neinvestuje, takže pak stav není dobrý,“ vysvětlil.
Na českých železnicích je podle něj potřeba zvýšit kontrolu a působit preventivně. „Tady jde bohužel ministerstvo dopravy úplně proti pravomoci drážní inspekce, což je na železnici něco jako policie. Její pravomoci byly osekány, takže drážní inspekce dnes nemůže dělat nějakou pravidelnou preventivní dopravní kontrolu, může řešit už jen čistě mimořádné události,“ upozornil.
Také se mu nelíbí, že se snižuje počet míst pracovníků, kteří se v resortu dopravy věnují bezpečnosti. „Myslím, že za působení ministra Karla Havlíčka (za ANO) se pro to dost nedělá, a nevidím, že by před rokem zřízená komise měla nějaké výsledky,“ nelíbí se zaměstnanci Centra pro efektivní dopravu.
Instalace ETCS až v roce 2025
I podle dopravního novináře Jana Sůry je zabezpečovací systém ETCS nejúčinnější proti podobným nehodám na železnici. „U nehody je ale vidět i jeden z pokroků, a to je vyšší bezpečnost vozidel. Protože když se podíváte na záběry z nehody, je vidět, že paradoxně méně poškozená je motorová jednotka Regio Shark, což je dáno tím, že splňuje už přísnější normy TSI. I díky tomu je počet mrtvých a zraněných podstatně nižší než kdyby se jednotka srazila s jiným starším motorovým vozidlem,“ upozornil Sůra ve vysílání CNN Prima NEWS.
K instalaci systému ETCS na trati, kde se stala ve středu tragická nehoda, by mělo dojít až v roce 2025. „Protože to není hlavní koridorová trať v tuto chvíli. Ale její význam by měl v budoucnu výrazně stoupnout,“ podotkl novinář.
Tragická nehoda se stala u obce Milavče mezi stanicemi Domažlice a Blížejov ve středu kolem osmé ráno. V expresu z Mnichova cestovali i cizinci. Při nehodě zemřeli tři lidé, dva z nich jsou čeští strojvůdci, jeden řídil německý rychlík. Další obětí byla žena, která cestovala v protijedoucím regionálním vlaku. Zda šlo o chybu strojvedoucího, nebo závadu techniky, není zatím jasné.