Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů k programu Českou kvalitu nenahradíš
Kdo chce získat pro svůj výrobek značku kvality Životnost plus, musí deklarovat jeho životnost alespoň sedm let. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to uvedl Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů. „My výrobce ale neoceňujeme jen za to, že ve svých produktech nepoužívají takzvaná kazítka, ale i za to, že na životnost náležitě dbají, a chovají se tak k životnímu prostředí mnohem odpovědněji, než je na první pohled patrné,“ řekl. Jaké výhody spotřebitel získá nákupem zboží se značkou Životnost plus? A proč je vhodné, aby nám výrobek vydržel dlouho?
Značka Životnost plus je na trhu teprve pět let a od roku 2017 je součástí programu Česká kvalita, za nímž stojí Ministerstvo průmyslu a obchodu. „Spotřebitelé se s ní mohou setkat například u nábytku, nádobí, nářadí, matrací nebo u domácích spotřebičů,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů, které je správcem a garantem značky Životnost plus.
Jak vybrat obuv pro děti? Napoví vám Žirafa, říká správkyně značky garantující kvalitu
Značka Zdravotně nezávadná obuv – Žirafa je v České republice registrována od roku 1998. Šlo o reakci na masivní dovoz dětské obuvi ze zahraničí, která ale často nesplňovala parametry, jež by takové výrobky měly mít. „Mnohdy šlo o nekvalitní a zdravotně závadnou dětskou obuv,“ uvedla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Vlasta Mayerová, předsedkyně České obuvnické a kožedělné asociace, která je správcem zmíněné značky.
Značka spotřebitelům říká, že si kupují výrobek, který jim dlouho vydrží. „Může ji získat každé spotřební zboží, u kterého výrobce deklaruje životnost v délce alespoň sedmi let,“ dodal Viktor Vodička. To podle něho znamená dosažení dvakrát až třikrát delší životnosti, než je na našem trhu běžné.
Životnost plus garantuje delší záruku bez příplatku
Nejde však o jediné kritérium pro získání značky Životnost plus. K dalším patří srozumitelnost a transparentnost podmínek deklarované životnosti, uvedení souvisejících informací o výrobku, například formou dobrovolných značek kvality, a v neposlední řadě také pozitivní ohlasy spotřebitelů.
Viktor Vodička rovněž upozornil na rozdíl mezi záruční lhůtou a životností. Zatímco záruční lhůta je zákonem stanovená a případnou vadu výrobku musí výrobce zdarma odstranit, životnost je doba, po kterou by produkt měl být schopen fungovat.
Pracovní obuv má být účelná, ale i hezká, říká její výrobce a držitel značky kvality
Značka Komfortní obuv je v České republice poměrně mladá. Spotřebitelé se s ní mohou setkávat teprve pět let, a to třeba i u obuvi určené k práci. Pracovní obuv by totiž neměla být chápána jako součást vybavení, kterému není třeba věnovat pozornost. „Musíme si uvědomit, že v ní strávíme třetinu života, a tak bychom jejímu výběru měli věnovat stejnou pozornost jako jiným typům obuvi,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Robert Kunorza, ředitel společnosti Z-Style, která je držitelem značky Komfortní obuv.
Na trhu se někdy můžeme setkat s možností si záruční lhůtu nechat za příplatek prodloužit. „U značky Životnost plus je důležité, že si spotřebitel na prodlouženou záruku, respektive garantovanou kvalitu, nemusí nic připlatit. Pokud se výrobek porouchá, neměl by při reklamaci narazit na žádný problém,“ vysvětlil ředitel Svazu českých spotřebitelů. Vedle parametrů by tedy zákazníci podle Vodičky měli zjišťovat, zda je daný produkt držitelem značky Životnost plus.
Sledujme celkovou energetickou bilanci výrobků
Tato značka kvality navíc není jen signálem, že výrobek zákazníkům dlouho vydrží, nýbrž také, že je šetrný vůči životnímu prostředí. „My výrobce neoceňujeme jen za to, že ve svých produktech nepoužívají takzvaná kazítka, ale i za to, že na životnost náležitě dbají a chovají se tak k životnímu prostředí mnohem odpovědněji, než je na první pohled patrné,“ řekl Viktor Vodička.
Připustil sice, že nové zboží mívá nižší energetickou spotřebu, ale je podle něho rovněž nutné dívat se na celkovou energetickou bilanci životního cyklu výrobku, tedy včetně jeho vlastní výroby. „Přestože nové zboží je úspornější ve svém provozu, neměli bychom ztratit ambici prodlužovat jejich životnost,“ dodal ředitel Svazu českých spotřebitelů.
Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů Zdroj: CNN Prima NEWS
Sledujte seriál Českou kvalitu nenahradíš
Program Česká kvalita je národním programem podpory prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb. Program je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky a zastřešuje 23 spotřebitelských značek pokrývajících různé segmenty trhu.
Cílem programu je usnadnit spotřebitelům orientaci při nákupu a ujistit je o tom, že výrobky a služby označené některou ze značek v programu jsou nezávisle kontrolovány, je u nich ověřována spokojenost zákazníků a kvalita výrobků a služeb je dlouhodobě kontrolována. Na objektivitu programu dohlíží Řídicí výbor složený z vládních, nevládních i spotřebitelských organizací. Celý seriál v rámci webu CNN Prima NEWS sledujte ZDE.
Vybraní držitelé značky Czech Made