Žáci prvních a druhých ročníků základních škol by mohli do lavic zasednout už 18. listopadu. Myslí si to prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. „Jestliže to během deseti dnů nepůjde a 17. listopadu je státní svátek, viděl bych to na 18. listopadu,“ uvedl v sobotním rozhovoru pro deník Právo. Ve hře je podle něho i varianta pondělí 23. listopadu.
Michal Černý tak reagoval na slova ministra zdravotnictví Jana Blatného, který vyjádřil pochybnosti, že by se prvňáci mohli do škol vrátit v nejbližších sedmi až deseti dnech. Podle Černého by to ale měla vláda dát vědět alespoň týden dopředu, aby se školy stihly na návrat svých svěřenců připravit. „Týden dopředu je optimální, tři dny už je šibeniční termín,“ řekl. Nejde prý jen o přípravu samotných učitelů, ale i rodičů, kteří musí ve svém zaměstnání oznámit, že už nebudou doma.
Plaga: Plánujeme letní doškolovací kurzy. Prázdniny ale rušit nechceme
Jednou z možností, jak by školáci mohli dohnat případné chybějící znalosti z distanční výuky, jsou letní doškolovací kurzy. Na Twitteru to sdělil ministr školství Robert Plaga (za ANO), když reagoval na uživatelku, která si přeje, aby se děti do škol vrátily co nejdříve.
Černému by se zamlouval model, kdy by se do lavic vrátily první i druhé ročníky najednou a navíc by se ve výuce žáci nestřídali. „První třídy jsou ale ještě větší priorita, velká část dětí ještě neumí číst a psát. Jednodušší – organizačně i ve všech dalších ohledech – by bylo, kdyby třídy nastoupily najednou, bez střídání,“ vysvětlil. Přistoupil by však i na možnost střídání žáků v prezenční výuce ob týden. „Všechno je lepší, než co je teď,“ řekl Právu.
Zátěž pro celou rodinu
Podle Černého je důležité, aby se u dětí obnovil sociální kontakt, protože některé z nich se mohou cítit velmi osaměle. Vše se umocňuje v případě, kdy jim třeba ani on-line výuka příliš nejde, nebo jim technika nefunguje stoprocentně. Zátěž to je pak i na rodiče, což celkově zvyšuje napětí v rodině. Návratem do školy se to ale podle šéfa Asociace ředitelů základních škol během pár týdnů srovná.
Otázkou také je, zda by pak nejmladší žáci ve školách už zůstali, nebo by se opět při zhoršení epidemické situace museli ze škamen poroučet. „V době, kdy Česko bylo v nejhorší situaci, jsem to bral tak, že dává smysl školy zavřít. Ale vidíme, že podobně jsou na tom i jinde v Evropě a školy úplně zavřené nejsou. Měli bychom se ptát, jestli jsou školy tak významným místem pro přenos viru,“ řekl Michal Černý.
On-line výuka se zlepšila
Šéf asociace se pro CNN Prima NEWS rovněž vyjádřil k tomu, jak si školy vedou v distanční formě vzdělávání ve srovnání s jarní karanténou. „Skoro všude se výuka zlepšila. Tam, kde to na jaře nešlo vůbec, se nyní aspoň snaží. Tam, kde se na jaře snažili, ale nedařilo se to, už to jde lépe. A tam, kde to klapalo, se snažili odstranit mouchy,“ řekl Černý.
Vyjádřil pochopení, že během koronavirové epidemie docházelo k častým změnám protiepidemických opatření. „Nejsem proti změnám, ale musí být promyšlené a přicházet v rozumných intervalech. Některé veletoče na začátku září byly opravdu nepochopitelné,“ řekl Michal Černý CNN Prima NEWS.