Minulý rok se kvůli letecké dopravě vypustilo do vzduchu 915 milionů tun CO2 (to jsou dvě procenta z celkových celosvětových emisí oxidu uhličitého). Z nové studie časopisu Global Environmental Change vyplývá, že polovinu všech emisí letadla vypouští do ovzduší kvůli jedinému procentu populace, tedy těm, kteří létají často a daleko.
V roce 2018 cestovalo letadlem podle deníku The Guardian pouze 11 procent populace, jen čtyři procenta pasažérů navíc měla cílovou destinaci v zahraničí. Výzkum časopisu Global Environmental Change ukázal, že největší podíl na znečištění tak mají občané z bohatých zemí. Žebříčku vévodí Spojené státy.
Objem leteckých emisí, které produkují američtí cestující, je podle výzkumu větší, než součet emisí, které produkují pasažéři z deseti zemí, které jsou v žebříčku pod USA. A to včetně Velké Británie, Japonska, Německa a Austrálie.
Občané Severní Ameriky – USA a Kanady – také v průměru létají suverénně nejdále (5 967 kilometrů). Na rozdíl od občanů Blízkého východu, kteří do cílové destinace uletí průměrně 3 181 kilometrů, podobně jako Evropané (2 867 kilometrů). Nejmenšími znečišťovateli jsou Afričané, kteří létají v průměru 123 kilometrů daleko.
Letecké emise jsou dlouhodobě velké téma. Ačkoli během pandemie se jejich objem významně snížil, experti očekávají, že se vrátí do čtyř let na předkoronavirové hodnoty. Podle vedoucího zmíněné studie, Švéda Stefana Gösslinga z Linného univerzity, má lidstvo v současnosti jedinečnou příležitost, kdy se může zamyslet nad transformací leteckého byznysu.
„Pokud chceme vyřešit klimatickou krizi, musíme změnit letectví. A musíme začít na vrcholu, u té hrstky významných znečišťovatelů, kteří se v masivní míře podílejí na globálním oteplování,“ řekl Gössling pro The Guardian. „Bohatí dostali až příliš velkou svobodu a formovali planetu na základě svých přání. My bychom teď měli vnímat současnou krizi jako příležitost, jak zredukovat letecký průmysl. Spousta lidí létá jen proto, že je to tak levné,“ doplnil vědec, který sám leteckou dopravu nevyužívá.