Na útoky osamělých vlků si určitě zvykat nesmíme, řekl ministr vnitra Vít Rakušan po útoku mladíka v Hradci Králové, při němž zemřely dvě ženy. Obrana podle něj není jednoduchá a řešení nejsou rychlá, ale existují. „Musíme zlepšovat duševní zdraví a odolnost populace a problémy řešit v zárodku, ne čekat na tragédii,“ zdůraznil pro CNN Prima NEWS.
Útok osamělého mladého muže v Hradci Králové, několik výhrůžek o umístění bomby v centru Prahy, mimo jiné i na FF UK, kde před více než rokem útočník postřílel 14 osob a následně spáchal sebevraždu, hrozba žáka v Rudolfově, útoky na gymnáziu na Slovensku, hrůzný čin v rakouském Villachu, nájezd útočníka do davu v Mnichově. To je výčet jen těch nejvýraznějších útoků na našem území a v okolních zemích v poslední době.
Máme se smířit s tím, že se to stane denní realitou? Zeptali jsme se ministra vnitra Víta Rakušana:
„Ne, na to si určitě zvykat nesmíme. I když se útokům tzv. osamělých vlků obtížně brání a je to téměř nemožné, existují způsoby, jak pravděpodobnost takových útoků snižovat,“ řekl pro CNN Prima NEWS.
K TÉMATU: Máme ho, je u Železňáku. Policisté zveřejnili video ze zadržení útočníka z Hradce
Řešení podle něj ale nejsou snadná. „Řešení nejsou rychlá ani jednoduchá, jak už to bývá, ale hlavním pilířem je věnovat se odolnosti populace, duševnímu zdraví, řešit problémy, když se objeví náznak, nečekat na tragédii. V zásadě o tom je program Bezpečné dětství, který jsme představili a začínáme realizovat,“ pokračoval Rakušan.
Zaveďme socio-emoční výchovu, radí expertka
Téma psychické pomoci především dospívajícím dětem a studentům se věnuje i rozhovor s vládní zmocněnkyní Klárou Laurenčíkovou, který vznikl poté, co musela v Hodoníně čelit drsné a zřejmě dlouhodobé šikaně teprve dvanáctiletá dívka.
Podle Laurenčíkové je jedním z řešení zavedení nového předmětu ve škole tzv. socio-emoční výchova, kde by se děti měly poprvé seznámit s tím, jak své emoce zvládat a pracovat s nimi.
„V zahraničí je to běžná součást výuky – děti mají každý týden například jednu hodinu věnovanou socio-emočním dovednostem a duševní gramotnosti. Učí se, jak v bezpečném prostředí pečovat o svou psychickou odolnost, regulovat emoce, rozumět sami sobě a zvládat stres zdravým způsobem, aniž by ubližovaly sobě nebo svému okolí,“ uvedla v rozhovoru.
Podle Rakušana tento předmět pomoci může, ale jde podle něj o vrstevnatější problém. „Nevím, zda to má být o jednom předmětu, je to spíše průřezové téma a otázka celkové atmosféry ve školách a dostupnosti pomoci včetně té psychologické a psychiatrické,“ doplnil.
Hrinko: Musíme se naučit žít s bezpečnostními opatřeními
Bezpečnostní experti často hovoří o tom, že stoprocentní ochrana proti těmto útokům neexistuje, ale postupnými kroky je možné jim předcházet.
„Jsme schopni procento odolnosti systému ochrany před aktivními střelci výrazně zvýšit a zároveň se s těmi opatřeními naučit žít, aby pro nás byla samozřejmá. Problém je i v tom, že drtivá většina lidí v Česku vám řekne, že nechce být obtěžována např. při vstupu do obchodních center nebo divadla jako na letišti. Nicméně říkají to teď, pokud dojde k několika dalším bezohledným a zákeřným útokům, tak společnost začne názor přirozeně a logicky přehodnocovat,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS bezpečnostní expert Martin Hrinko.
Rakušan společně s Laurenčíkovou ale varují, že zvýšení počtu kamer, umísťování bezpečnostních rámů nebo zvýšení počtu policistů v případě osamělých útočníků situaci prakticky neřeší a hlavní důraz musí být kladen na prevenci a práci s dětmi.
„Kolegové ze zahraničí nás jednoznačně varují, že minimalizace rizika tragických incidentů ve školách nespočívá v instalaci bezpečnostních rámů, ale v cílené prevenci. Klíčem je včasná detekce ohrožených dětí, práce na bezpečných vztazích a rozvoj socio-emočních dovedností. Bezpečnostní rámy nepředstavují skutečné řešení, protože řeší pouze důsledky, nikoli příčinu. Navíc nemůžeme nikdy stoprocentně ochránit všechna místa,“ doplnila vládní zmocněnkyně.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Smutek v Hradci. Vraždy připomíná velký nápis u prodejny. Lidé na místě nemohou udržet slzy