Nařízené uzavření prezenční výuky na Západočeské univerzitě (ZČU) ze dne na den kritizuje její rektor Miroslav Holeček. Podle něj je postup státních orgánů velmi nešťastný. Za problém považuje zvláště fakt, že se s prostředím školy nemohou seznámit studenti prvních ročníků.
„Dnes, v úterý 22. září, jsem se dozvěděl, že od zítřka (23. září) se pro naši univerzitu vyhlašuje mimořádné opatření, které znamená v podstatě okamžitý přechod na distanční výuku. Plně chápu složitou epidemiologickou situaci. Nerozumím však způsobu, kterým to bylo provedeno. Bez sebemenšího pokusu konzultovat situaci s vysokou školou se den poté, co byla zahájena výuka, vyhlásí naprosto striktní opatření,“ uvedl rektor Miroslav Holeček.
O výjimku pro studenty prvních ročníků žádal Holeček marně
Upozornil, že téměř čtyři tisíce nově nastupujících studentů se už ubytovaly na kolejích, či v bytech. „Pokoušel jsem se včera vyjednat pro studenty prvních ročníků alespoň malou výjimku, ale bezvýsledně. Máme právě nastupující studenty prvních ročníků, pro které je alespoň minimální možnost kontaktních setkání zcela zásadní, poslat po dvou dnech domů?“ ptá se Holeček, který postup státních orgánů považuje za velmi nešťastný.
Na hudebku sundat, na matiku znovu nasadit. Děti měly poprvé roušky i při výuce
Studenti středních škol, žáci druhého stupně a učitelé museli mít v pátek poprvé nasazené roušky i při výuce. Dosud platila povinnost je nosit jen ve společných prostorách, tedy na chodbách nebo v šatnách.
Podle Holečka se ZČU chová zodpovědně: „Připravili jsme se na různé formy distančního vzdělávání, rozhodně jsme připraveni okamžitě jednat a rychle zvolit taková opatření, která omezí setkávání studentů na půdě univerzity a snad přispějí ke zpomalení šíření virové nákazy. Nestojíme státním orgánům ani za rychlou konzultaci opatření, která se mohou třeba udělat i poněkud citlivějším a promyšlenějším způsobem?“
ZČU se podle Holečka snaží dělat maximum pro to, aby studenti dostali to nejkvalitnější vzdělání. „Jsme jediná veřejná vysoká škola, která působí v Plzeňském a dlouhodobě i v Karlovarském kraji. Snažíme se reagovat na společenské potřeby, například v doplnění kvalifikace učitelů, v rozšiřování nabídky oborů v Karlovarském kraji, v technických specializacích, které mají zásadní význam pro zvyšování inovačního potenciálu České republiky i v dalších oblastech. Myslím, že bychom si zasloužili trochu důvěry,“ uvedl rektor.
Holeček také upozorňuje, že univerzity jsou jen jedním článkem v celém vzdělávacím systému. „Velmi dobře víme, jak se výraznější zásahy do vzdělávání na základních a středních školách projeví později i na školách vysokých. Prosté zavření těchto škol lze provést poměrně snadno – větší děti mohou být samy doma, a tak takový krok nic nestojí. Politici projeví ráznost, leckdo zatleská. To, co bude s generací dětí, které stráví další měsíce (půlrok, rok?) zavřené doma, nás přece dnes trápit nemusí,“ glosuje rektor ironicky současnou situaci.