Resort školství na čtvrteční tiskové konferenci představil takzvaný etický kodex učitele. Na dokumentu se podíleli sami pedagogové, poznamenal k tomu ministr školství Vladimír Balaš (STAN). Deset bodů řeší například přístup ke kulturně a sociálně rozdílným dětem.
„Kodex představuje důležitý dokument, není to ale něco, co by nadiktoval stát. Vznikl ‚zespoda‘ a o to jednoduší bude, aby ti, kteří se podle něj budou řídit, se s ním ztotožnili,“ vysvětlil Balaš na tiskové konferenci.
Rušení malých škol a propouštění nepedagogů? Vláda hledá úspory, instituce se bouří
Malých škol je moc a jsou drahé, alespoň podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS). Jestli se některé budou rušit nebo slučovat, bude vláda teprve posuzovat. Stanjura chce také vypracovat analýzu, zda ve školství není příliš mnoho neučitelských pracovníků. Malé i velké školy to ale kritizují. Tvrdí, že už teď fungují na dřeň.
Co kodex obsahuje?
1. Učitel vytváří prostředí, ve kterém se každé dítě cítí bezpečně.
2. Učitel přijímá spoluodpovědnost za sebe a svět, v němž žije, a vede k tomu i své žáky.
3. Učitel uznává své kolegy a jejich profesní sebepojetí. Svoji výuku průběžně podrobuje reflexi a sdílí zkušenosti s ostatními kolegy.
4. Učitel respektuje práva rodičů a zákonných zástupců žáka, vnímá je jako partnery a naslouchá jim.
5. Učitel je vnímavý ke kulturním a sociálním rozdílům společenství, v němž působí.
6. Učitel kontinuálně usiluje o rozvoj své profesní odbornosti v souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky.
7. Učitel připravuje děti na život ve stále měnícím světě a soustavně zvyšuje jejich digitální kompetence.
8. Učitel pracuje udržitelně, a to s ohledem na své vlastní síly i životního prostředí.
9. Učitel nezneužívá svého postavení a nevystupuje vůči žákům z pozice moci.
10. Učitel propojuje vzdělávání ve škole s volnočasovými zájmy žáka.
Podrobněji se na etický kodex můžete podívat na webových stránkách resortu školství.
„Musíme reagovat na nové situace, změnu chování společnosti. To vše se objeví ve školách v první linii, chtěli jsme mít návod,“ doplnil člen výkonného výboru Učitelské platformy Michal Kaderka. O etickém kodexu jeho autoři prý uvažovali už před pěti lety.
„Kodex obsahuje celou řadu hodnotových a morální rámců, které budou pomáhat učitelům a budou posilovat jejich prestiž,“ podotkl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.