Elektromobil Tesla Model 3 způsobil v Paříži dopravní nehodu, při které byla jedna osoba usmrcena a 20 zraněno. Řidič tvrdí, že chyba byla v autě, což výrobce automobilu odmítl.
Vozy Tesla Model 3 jsou součástí vozového parku pařížské taxislužby G7. Řidič vozidla v době nehody nebyl ve službě, vezl svou rodinu do restaurace na večeři, přesto se vedení taxislužby rozhodlo nepoužívat tyto automobily až do doby objasnění incidentu. Automobil se měl řítit vysokou rychlostí večerní Paříží, až nakonec narazil do jiných vozů.
Šofér utrpěl zranění, která si vyžádala krátkou hospitalizaci a následně byl policií zadržen na 48 hodin kvůli výslechu. Podle své právničky Sarah Saldmannové řidič uvedl, že „auto samo od sebe zrychlilo, a že se mu nepodařilo aktivovat brzdy, které nefungovaly navzdory jeho maximálnímu úsilí.“
Taxikář jezdil dlouhé roky bez nehody
Nehodu nyní vyšetřuje policie, která má k dispozici data z černé skříňky vozidla ve formě USB disku. Francouzský ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari pro rádio RMC řekl, že mluvil s výkonným ředitelem společnosti Tesla Europe, který mu potvrdil, že v souvislosti s Modelem 3 nebyla hlášena žádná bezpečnostní upozornění.
Dodal, že automobilka, která sbírá podrobné údaje ze senzorů a kamer na svých vozidlech, mu sdělila, že příslušné technické údaje poskytla vyšetřovatelům.
Řidič je nadále pod soudní kontrolou a nyní má zákaz řídit. Právnička Saldmannová připomněla, že testy po nehodě ukázaly, že nebyl pod vlivem alkoholu, drog ani léků. Muž se narodil v roce 1964, taxikářem je od 90. let a za dlouhé roky praxe se nikdy nestal účastníkem dopravní nehody. Nový vůz měl jen tři měsíce.
Nebezpečná Tesla?
V očích veřejnosti nehoda vrhá stín na společnost Tesla a její schopnost vyrábět bezpečné automobily. Ty bývají často označovány jako schopné jezdit autonomně, což i přes působivá videa na internetu není tak úplně pravda. Momentálně se prověřuje, zda právě funkce autonomního řízení v kombinaci s jinou poruchou nebyly zodpovědné za nečekané zrychlení automobilu a nemožnost řidiče zasáhnout do řízení.
List Automotive News Europe připomíná, že loni americký regulátor pro bezpečnost automobilů otevřel formální přezkoumání více než 200 stížností právě náhlého zrychlení automobilů Tesla. Nakonec uvedl, že nenašel žádné chyby v systémech Tesly a rozhodl, že nehody byly způsobeny „nesprávným použitím pedálů“. Může tedy jít i o tento případ z Paříže.