Stání v koloně na dálnici je těžkou zkouškou nervů, ve které mnozí řidiči neobstojí. Objíždění „štrůdlu“ odstavným pruhem nebo dokonce záchranářskou uličkou není jen přečinem morálním, ale samozřejmě také prohřeškem proti dopravním předpisům. Zatímco u nás řidič načapaný při tomto přestupku zaplatí relativně nízkou pokutu, na Slovensku se za to samé odebírá řidičák. O případu z Bratislavského kraje informoval server topspeed.sk.
Dojem, že pravidla neplatí pro všechny stejně, postihuje notoricky řadu řidičů. Nad špatným parkováním lze snad přimhouřit oko, přestupky, které mají co do činění s bezpečností provozu, ale už tolerovat nelze. Pocity beznaděje ze stojící nebo pomalu popojíždějící kolony často ústí v nebezpečné chování v podobě snahy doslova vybočit z řady a naštosovaná auta volným prostorem objet. Ať už jde o zpravidla 2,5 metru široký boční odstavný pruh na dálnici, nebo o takzvanou záchranářskou uličku širokou minimálně tři metry, hrozí v Česku maximální pokuta 2 500 korun. U našich východních sousedů policie nedávno použila mnohem razantnější postih.
UPONÁHĽANÁ VODIČKA SI CESTU SKRÁTILA JAZDOU PO KRAJNICI 👮Policajti Diaľničného oddelenia KDI KR PZ v Bratislave dňa...
Posted by Polícia SR - Bratislavský kraj on Friday, March 24, 2023
Nekompromisní přístup
Na ucpaném dálničním příjezdu do Bratislavy směrem od Trnavy neudržela nervy na uzdě 37letá řidička a se svým volkswagenem začala kolonu objíždět odstavným pruhem. Kdyby ji na konci jejího taktického manévru nezastavila hlídka dopravní policie, dobu cesty by si jistě zkrátila, neboť než se bez použití blinkru zařadila zpět do pravého pruhu, ujela odstavným pruhem celý jeden kilometr.
Dopravní hlídka suverénní počin hříšnice ocenila zabavením řidičského průkazu, a tím pádem i zákazem další jízdy. Slovenská legislativa v těchto případech umožňuje odebrání řidičského průkazu až na dva roku a udělení pokuty až 300 eur, tedy více než 7 000 korun.
K TÉMATU: U Třince spustí první přejezd v Česku, který hlídá neposlušné řidiče. Jak funguje?
Přísně k tomuto typu přestupků přistupují i v jiných okolních zemích. Například v Německu se za jízdu odstavným pruhem dává pokuta 75 eur (téměř 1 800 Kč) podobně jako v Rakousku, zneužití záchranářské uličky ale může vyjít až na v přepočtu 50 tisíc Kč!
Aplikace s detekcí radaru se může prodražit už i spolujezdcům. Kolik v Německu zaplatíte?
Navigační aplikace varující řidiče před stacionárními radary a policejními hlídkami jsou v Německu zakázány. Dosud ale nebylo úplně jasné, zda smí řidiče před blížícím se měřením varovat spolujezdec, který informaci získá z aplikace běžící třeba v mobilním telefonu. Německý vrchní soud v Karlsruhe se nyní ohradil i vůči této variantě. V Česku zatím podobné nařízení neexistuje.
Obvyklé výmluvy i oprávněné použití
Jak název napovídá, odstavný pruh na víceproudých komunikacích slouží primárně k odstavování nepojízdných vozidel na nezbytnou dobu. Předjíždění nebo objíždění kolony je přitom experty považováno za jeden z nejnebezpečnějších manévrů, kterých se může řidič v silničním provozu dopustit.
„Řidiči, kteří odstavným pruhem podjíždějí kolony, se často vymlouvají, že budou po kilometru sjíždět. Často v něm ale jezdí i policisté, správci silnic a složky integrovaného záchranného systému. To ale také není správně,“ říká Jan Pechout z ústeckého Besipu a upozorňuje ještě na větší „zvěrstva“. „Řidiči v tomto pruhu jen nepředjíždějí kolonu, ale také se v něm otáčejí nebo couvají. Nejčastěji, když nechtějí čekat v koloně, tak se otočí nebo zacouvají na nejbližší exit z dálnice,“ dodal.
Pokud jde o „záchrannářskou“ uličku, nevjíždějte do ní nikdy. Kromě složek IZS jedoucích s tradičně označenými vozy k případu ji mohou využívat i vozidla těchto složek bez dalšího označení. Není samozřejmě dovoleno takzvaně „vychovávat“ ostatní řidiče a při jejich domněle neoprávněném průjezdu záchranářskou uličkou jim vjetím do volného prostoru zamezit pokračovat v jízdě. „I když to je málo pravděpodobné, může jít o lékaře nebo policistu v civilním autě, kteří se třeba o nehodě dozvěděli z dopravního hlášení nebo dostali zprávu o nehodě jiným způsobem, a jsou k místu havárie nejblíže. Projíždějící vozidla tedy nechte vždy projet, i kdyby to bylo černé SUV s tmavými skly a RZ na přání,“ radí expert.