Řidičák od sedmnácti
Zkoušky v autoškole v 17 letech a další rok jízdy pod dohledem. Takovou možnost by chtělo dát ministerstvo dopravy mladým začínajícím řidičům. Slibuje si od toho větší bezpečnost na silnicích. Redakcí CNN Prima NEWS oslovení instruktoři autoškoly obecně plánované změny vítají, rádi by si ale zájemce o řidičské oprávnění prozkoušeli pak ještě v osmnácti.
Šestnáctiletá Justýna Anna by si chtěla sednout za volant co nejdříve. Podle platných zákonů může až od osmnácti. Chystaná novela ale počítá s tím, že by se hranice mohla o rok snížit a prvních 365 dní by mladiství jezdili s mentorem.
„Já bych to určitě brala, protože nejenom, že je to výhoda toho, že bych měla řidičák o rok dříve, ale asi bych radši jezdila s někým zkušenějším, kdo už má víc zažito v autě, protože to, že získám řidičák, neznamená, že se cítím komfortně na silnici,“ uvádí Justýna Anna.
Za volantem i po stovce. Seniorka se zařadila mezi rekordmany a řekla, jak se udržuje fit
Senioři za volantem tvoří poměrně početnou skupinu řidičů, málokterému z těch aktivních je ale přes 85 let. Zatímco u nás stačí k dalšímu řízení vozu od 65 let věku úspěšné absolvování periodické lékařské prohlídky, v Itálii musí lidé starší 80 let každé dva roky znovu i k praktickému přezkoušení v autoškole. Candida Uderzo je v tomto směru jednou z rekordmanek, zvládla to totiž i ve 100 letech.
Ministerstvo dopravy počítá s tím, že mentory budou nejčastěji rodiče, ale není to nutnost. Podmínkou však bude nejméně desetiletá praxe a nulový záznam v bodovém rejstříku. „Rodiče mladých lidí a začínajících řidičů mají největší zájem na tom, aby tyto první krůčky dítěte za volantem byly krůčky bezpečné,“ říká mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
„Jelikož je táta velice zkušený řidič, tak bych se cítila komfortně a určitě bych byla ráda, kdyby mi poradil, i kdyby to mělo být v ostřejší formě,“ pokračuje budoucí řidička.
Dopravní expert návrh vítá
Ježdění s mentorem vítá i dopravní expert Roman Budský. Během 28 hodin v autoškole student najezdí zhruba 500 kilometrů. Podle Budského by měli řidiči najezdit pod dozorem minimálně 3 000 kilometrů. „Výrazně klesá křivka pravděpodobnosti, že nový řidič, který najede 3 000 kilometrů v kombinaci autoškola a rodinný příslušník, způsobí dopravní nehodu,“ říká.
Například instruktor autoškoly Radek Huľo řízení od 17 let podporuje. Myslí si ale, že by to mohlo fungovat ještě lépe. „Upřímně řečeno mně by se víc líbil ten rakouský model, který umožňuje tomu řidiči v sedmnácti pod dohledem mentora řídit vozidlo. Na druhou stranu tu zkoušku dělá až v osmnácti.“
V případě nehody, třeba i se zraněním, by podle připravované novely nebyl odpovědný mentor, ale 17letý řidič. Návrh ministerstva dopravy by měl přijít na vládu letos na podzim. Zákon by mohl platit nejdříve od roku 2024.