Sociální sítě zaplavily stížnosti rozzuřených rodičů. Nelíbí se jim podoba letošních přijímacích zkoušek, nebraly totiž ohled na distanční výuku. Podle některých ohlasů se navíc děti musely poprat s výrazně těžšími testy než v uplynulých letech. Cermat, který zodpovídá za kvalitu zkoušek i jejich vyhodnocování, se ale brání. Výsledky testů má zkontrolovat ministerstvo školství.
Největší porce kritiky se snesla na test z matematiky během prvního termínu zkoušek na čtyřleté obory. „Byl jsem na prvním termínu. A bylo to hodně, hodně těžké. Samozřejmě jsem se připravoval i sám, nejel jsem jen podle výuky ve škole. Tušil jsem, že on-line výuka možná nebude stačit na přijímačky, ale takhle těžké jsem to fakt nečekal,“ popsal pro CNN Prima NEWS svou zkušenost čtrnáctiletý Jan Pavelka z Kroměříže. „Nejšílenější“ byly podle něj slovní úkoly.
Nebyl zdaleka jediný, kdo odcházel od přijímaček frustrovaný. Nespokojenost s obtížností testů se rychle přenesla i na rodiče deváťáků. „Neskutečný. Každý rok jsou nějaké problémy, co se týče Cermatu. Jde vidět, že si z toho opravdu nic neděláte a nepřemýšlíte. Zkuste si poposednout, třeba by vám došlo, že se rok téměř neučilo,“ napsala Lucie Tesařová do diskuse facebookové stránky Jednotné přijímačky, kterou spravuje Cermat.
„Osobně mi přijímačky přišly, že to jsou testy pro učitele matematiky a českého jazyka. Ne pro žáky, kteří se učí skoro rok doma,“ přidala se ke kritickým reakcím Magdalena Boudníková. „Po pondělním prvním tragickém pokusu se ve mně jako otci vaří krev. Obě děti po zkouškách, geometrii jsme nezvládli,“ napsal dále Tomáš Červený.
A nejsou to jen rodiče a děti, přístup Cermatu kritizují i někteří učitelé. „Hned jsem si spočítala testy z obou dnů a jako první mě bouchlo do očí, že v pondělí byl test výrazně těžší než v úterý. Už to je samo o sobě špatně. Ten, kdo psal jen ten pondělní, je znevýhodněn, a i u ostatních to může s výsledky zamíchat,“ uvedla v rozhovoru pro server EDUzin učitelka matematiky Štěpánka Baierlová ze základní školy v Sušici. Podle ní byl pondělní test jedním z nejtěžších za poslední roky.
Lednovou argumentaci Cermatu, že byly testy už hotové a už je nebylo možné přizpůsobit pandemické situaci, nepřijímá. „Učitelé by také mohli říct, že měli rozvrh od srpna hotový. Také jsme se museli přizpůsobovat distanční výuce, několikrát se všechno předělávalo. Zatímco Cermat se vůbec o nic nepokusil, to mi připadá jako úplné zvěrstvo,“ pokračovala učitelka.
Opakovaně jsem vyzýval k tomu, aby se u jednotných přijímaček zohlednil rok obtížné distanční výuky. Realita? CERMAT připravil zkoušku z matematiky dle hesla “my jim ukážeme, zač je toho loket”. Co (si) tím experti v CERMATu dokazují?!
— Martin Baxa (@MartinBaxa2) May 5, 2021
K zástupu nespokojených se připojil také místopředseda ODS a pedagog Martin Baxa. „Cermat připravil zkoušku z matematiky dle hesla ‚my jim ukážeme, zač je toho loket‘. Co (si) tím experti v Cermat dokazují?!“ napsal rozhořčeně politik. Ministra školství Roberta Plagu opakovaně žádal, aby Cermat zohlednil dopady pandemie při přípravě zkoušek, to se podle něj ale nestalo.
„České školy byly uzavřeny po většinu školního roku a distanční výuka nemohla plnohodnotně nahradit výuku prezenční, zejména u žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí,“ napsal politik, který požaduje, aby instituce doložily, jak se na přípravě testů odrazilo období neplnohodnotné výuky a jak se to promítne při hodnocení testů.
Testy byly obtížně pro všechny stejně, brání se Cermat
Ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová už v lednu uvedla, že ministerstvo mělo požadavek upravit testy tak, aby neobsahovaly látku posledního ročníku, kterou studenti probírali dálkově. Podle ní ale není taková redukce možná. Jelikož neexistují jednotné učební plány škol, nedá se spolehlivě určit, co se v posledním půlroce učilo, vysvětlila. Aktuální kritiku Cermat odmítá i s tím, že jsou testy pro všechny stejně obtížné.
„Náročnost testů bude možné objektivně zhodnotit až na základě vyhodnocení výsledků všech uchazečů, kteří jednotnou přijímací zkoušku konali. Zpracování výsledků v současné době stále probíhá a konečné výsledky budou k dispozici až po jednání nezávislé odborné komise ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Bez relevantních statistických údajů a expertního posouzení není možné se k náročnosti testů jakkoli vyjádřit,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Marek Lehečka z Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.
Ministerstvo školství zkontroluje výsledky testů jednotných přijímacích zkoušek standardně jako každý rok. Případné sporné úlohy v nich může uznat po přezkoumání validační komisí, která zasedne 18. května, uvedla mluvčí ministerstva Aneta Lednová. Upozornila zároveň, že testy jsou pro všechny stejné a srovnávají úspěšnost žáků. „Finální zveřejnění výsledků pak proběhne dle plánu 19. května,“ doplnila.