Největší výluka na železnici (zdroj: CNN Prima NEWS)
Cestování na hlavním železničním koridoru mezi Prahou a Ostravou je v současnosti značně nepředvídatelné. Vlaky kvůli výlukám jezdí na této trase nejpomaleji od roku 2005. V běžném provozu navíc nabírají často i další zpoždění kvůli dalším drobnějším stavebním pracím. O cestě z Prahy do Ostravy, kterou pendolino zvládlo za tři hodiny, si tak můžete nechat jen zdát. A situace se nezlepší ani letos, ani příští rok. Úpravy mají přinést na trati úsporu času i vyšší bezpečnost.
Na trase mezi Prahou a Ostravou se musí vlaky prodrat hned přes čtyři staveniště a v některých případech se soupravy musí vyminout na jednokolejných úsecích. Na dalších místech je omezena rychlost na 50 km/h. Tyto komplikace se odráží také v jízdních řádech. Už neplatí, že by člověk zvládl pendolinem cestu z Prahy do třetího největšího města republiky za necelé tři hodiny. Pokud jde vše podle plánu, přijede do Ostravy za 3 hodiny 24 minut.
To samé platí logicky i mezi Prahou a Olomoucí, dalším městem, kam cestují mimo jiné každý týden tisíce vysokoškolských studentů. Donedávna zabral nejrychlejší přesun jen necelé dvě hodiny, což bylo v obrovském kontrastu vůči zdlouhavé cestě automobilem, která zabere přibližně tři hodiny čistého času jízdy.
Dnes potřebuje nejrychlejší vlak podle jízdního řádu alespoň 2 hodiny 22 minut. To je však ideální stav. Vlaky totiž nabírají často další desítky minut. Například v neděli 24. dubna v Zábřehu na Moravě měl vlak EuroCity 30 minut.
Vlaky nabírají značná zpoždění Zdroj: Vojtěch Šeliga
Samotní dopravci upozorňují, že situaci nemohou nijak ovlivnit. „Vlastníkem a správcem železniční infrastruktury, tedy stanic, tratí, signalizace a všeho, co s tím souvisí, je státní správa železnic. Ta také řídí provoz na železnici (výpravčí, dispečeři), sestavuje jízdní řády, plánuje výluky a také provádí investice ve stanicích a na tratích,“ sdělil za České dráhy pro CNN Prima NEWS tiskový mluvčí Lukáš Kubát.
Zlepšení alespoň z Prahy do Brna?
Správa železnic pak připomíná, kde všude k problémům dochází. „Pro letošní rok jsou v jízdních dobách na trase mezi Prahou a Ostravou zahrnuty dopady stavebních prací a výluk v modernizovaných úsecích Poříčany – Velim (resp. krátkodobě v srpnu během opravy traťových kolejí až po Kolín), Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí a modernizace železničních uzlů Pardubice a Přerov,“ uvedl pro CNN Prima NEWS za Správu železnic Dušan Gavenda. Zlepšení situace se však cestující nedočkají ani v novém prosincovém jízdním řádu.
Druhá dálnice z Čech na Moravu může stát už za šest let. D35 získala další povolení
Dostavba dálnice D35 patří mezi největší dopravní priority současné vlády, autostráda z Čech na Moravu by měla tvořit alternativu k přetížené D1. Další úsek dostal v úterý stavební povolení – jen v příštím roce by se tak mělo začít stavět více než 32 kilometrů. Komunikace by měla již v roce 2028 plně propojovat Hradec Králové s Olomoucí.
Zlepšit by se mohlo alespoň spojení mezi Prahou a Brnem, které je aktuálně odkloněno přes Vysočinu a cestující jezdí přibližně o půl hodiny déle.
„V příštím roce bude z těchto akcí pokračovat modernizace pardubické stanice a pracovat se ještě bude také na rekonstrukci úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. Po dokončení hlavních prací v tomto úseku se od července 2023 vrátí na koridorovou trať přes Českou Třebovou dálková doprava z odklonové trasy přes Vysočinu. Výlukové plány na rok 2023 počítají i s pracemi na rameni Přerov–Ostrava,“ nastínil problematická místa Gavenda.
Rozkopaný koridor přinese na trase sice úspory jen několik minut, tratě by ale podle správy železnic měly být spolehlivější propustnější. Díky novým odbočkám budou moci železničáři snadněji řešit mimořádné situace, čímž by se měla také zvýšit bezpečnost provozu. Koridor prošel modernizací naposledy v 90. letech.
Návrat k původním cestovním dobám mezi Prahou a Ostravou úřad předpokládá s jízdním řádem pro rok 2024. Mezi Prahou a Ostravou přitom denně projede ve vytížených dnech až 20 tisíc cestujících.