360° - 18.8. v 21:19
Prvního září by se školáci měli vrátit do lavic. Kvůli pandemii koronaviru bude nový školní rok jiný než všechny předchozí. Školy dostaly manuály, jak se chovat v krizových situacích spojených s onemocněním COVID-19. Jsou však pro učitele dostačující? Co se stane, když dítě ve třídě plné spolužáků zakašle? O těchto tématech mluvili v pořadu 360° televize CNN Prima NEWS předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií České republiky Renata Schejbalová, poslanec hnutí STAN Petr Gazdík a primátor Plzně Martin Baxa z ODS.
Schejbalová uvedla, že je ráda za manuál pro školy, jak se chovat při propuknutí koronaviru u některého z žáků. Předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií sdělila, že je rozdělený na tři části – informativní, doporučující a závaznou, přičemž se v nich dá dobře orientovat. Nedovede si však představit například dodržování doporučujícího stanoviska nemíchat skupiny žáků, jelikož na mnoha školách jsou žáci běžně děleni do různých seminářů či skupin pro výuku cizích jazyků.
Roušky pouze mimo třídy a přísné podmínky pro školní jídelny. Žáci smějí zpět do škol
Školy nečekají od začátku školního roku žádná plošná opatření, ředitelé škol by ale měli sledovat obecný vývoj situace v Česku podle tzv. semaforu. Zaznělo to od ministrů školství Roberta Plagy (ANO) a zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO). Za přísných hygienických podmínek budou fungovat školní jídelny. Roušky budou děti nosit pouze ve společných prostorách, nikoliv ve třídách nebo při obědě.
Podle ní také nelze počítat, že by učitelé a ředitelé dostali od vlády mimořádné odměny. „Opravdu neočekávám, že bychom dostali nějaké mimořádné peníze,“ řekla Schejbalová v pořadu 360°.
K povinné on-line výuce předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií uvedla, že má její podporu, ale řada škol podle ní bude mít problém ji žákům zajistit. Problematická by dle ní byla například situace, kdy by učitel musel nejprve učit prezenční skupinu a následně vyučovat on-line. „Na to bychom potřebovali kamery a ty jsou drahé,“ dodala Schejbalová.
„Hezky napsané, ale realita bude jiná,“ říká Gazdík
Na předsedkyni Asociace ředitelů gymnázií reagovali poslanec STAN Petr Gazdík a jeho sněmovní kolega z ODS a primátor Plzně Martin Baxa, oba původním povoláním učitelé. Gazdík uvedl, že manuál v něm vyvolal „úsměvné pocity“. „Je to hezky napsané na papíře, ale realita bude trochu jiná,“ řekl Gazdík.
Bez kontaktu se školou zůstalo během pandemie téměř deset tisíc dětí
V září se děti podle rozhodnutí ministerstva školství vrátí do školních lavic. Podle zjištění České školní inspekce ale během pandemie zůstalo úplně bez kontaktu se školou téměř deset tisíc dětí. Učitelé se tak obávají, že se budou na začátku školního roku potýkat s velkými rozdíly ve znalostech žáků, a tak vznikají iniciativy, jak takovým dětem pomoci. Zapojily se i pedagogické fakulty, které upravují systém praxí tak, aby studenti pomáhali s učením dětem hlavně ze sociálně slabých rodin.
Baxa sice vyzdvihl, že manuál počítá s běžným otevřením škol 1. září a nenutí ředitele suplovat činnost epidemiologů či hygieniků. Přináší však podle něj organizační problémy a má velké nároky na technickou vybavenost různých škol.
Oba poslanci v pořadu 360° řekli, že doufají ve vyšší platy učitelů. Vláda by podle nich měla v takto kritické situaci najít peníze na platy a odměny ředitelům.
V otázce distanční výuky se oba nynější poslanci shodli, že je ji třeba mít ustanovenou v zákoně. Oba však měli výhrady k návrhu vlády. Gazdíkovi vadila především možnost ministerstva školství manipulovat například s maturitní zkouškou či přijímacími zkouškami. „Pokud si vláda řekne, že zruší maturitu a bude vystupovat pouze podle výsledků z posledních ročníků, tak je to špatně,“ řekl Gazdík v pořadu 360°. Dle Baxy je pak vládní návrh „šitý horkou jehlou“.