Novými školskými reformami se Ukrajina snaží ještě více vzdálit od svého sovětského vzdělávacího dědictví a zároveň připravit mladé generace na hrozbu pokračující války ze strany agresivního souseda. Děti se učí nejen ovládat drony a zacházet se zbraněmi, ale vzdělávají se také v historii a geopolitice, píše web The Kyiv Independent.
V malém městě v Kyjevské oblasti právě porazila žákyně 10. třídy Alina Marynenková celou svou třídu v soutěži o nejpřesnějšího střelce na simulátoru AK-47. „Čtrnáct z patnácti! Vytvořila jsem rekord! Porazili jsme kluky!“ křičí na svou třídu.
ČTĚTE TAKÉ: Alkoholismus v ukrajinské armádě. Vojáci se potýkají nejen s Ruskem, ale i s opilými kolegy
Ona a její spolužáci stříleli ze simulované zbraně během hodiny nazvané „Obrana Ukrajiny“. Jde o experimentální kurz, který je součástí širší vzdělávací reformy přijaté po zahájení ruské invaze, píše web The Kyiv Independent.
V ukrajinských školních osnovách existuje jeho obdoba již od sovětských dob, v průběhu let se mu říkalo také „předvojenská příprava“ a „obrana vlasti“. Jestliže byl před rokem 2022 považován za zastaralý, ruská agrese mu vdechla nový život.
V rámci reformy, která byla zahájena v roce 2024, bylo soupravami pro výcvik první pomoci, interaktivními tabulemi a simulátory dronů vybaveno téměř 600 učeben ve školách, které se dobrovolně přihlásily k účasti ve zkušební fázi. V roce 2027 bude nový program povinný ve všech školách.
Autoři reformy a její zastánci odlišují „Obranu Ukrajiny“ od jejího protějšku v Rusku, kde podobný povinný školní program vrátil do osnov základní vojenský výcvik. Aby se distancoval od toho, co mnozí považují za ruské pokusy o militarizaci mládeže, zahrnuje nový kurz na Ukrajině kromě výcviku se zbraněmi na trenažérech také témata jako občanská výchova, geopolitika a historie.
„Dovednosti, které děti získají v těchto kurzech, mohou využít i v civilním životě,“ uvedl Volodymyr Komlyk, důstojník v záloze ukrajinských ozbrojených sil a učitel kurzu Obrana Ukrajiny v Kyjevské oblasti. „Ukrajinu je třeba bránit nejen v zákopech,“ zdůraznil.
Relikt minulosti
V sovětských dobách byl kurz rozdělen podle pohlaví. Zatímco chlapci se připravovali na případnou vojenskou službu, dívky se učily první pomoc a základy medicíny.
Před vstupem do třídy se chlapci museli postavit do řady, aby pozdravili učitele kurzu salutováním nebo si poslechli státní hymnu. Dívky se učily pracovat se starými gumovými škrtidly a obvazy. Nepraktické a někdy nevědecké znalosti, které se naučily, by ale dnes na frontě těžko někoho zachránily. Učebnice byly často plné zastaralých informací a hodiny mnohdy vedli učitelé tělocviku, biologie nebo humanitních předmětů.
„Když jsem chodil do školy, přišel učitel do třídy, otevřel stránku v učebnici a pak mu zazvonil telefon. Pracoval jako taxikář a občas se stávalo, že mu někdo zavolal. Seděli jsme sami a četli si z učebnice,“ popsal Komlyk. Přístup k výuce způsobil, že ji studenti často vynechávali, řekla zákonodárkyně Inna Sovsunová, jedna z autorek reformy. Problémem byl podle ní jak nedostatek vyškolených učitelů, tak sovětské učební osnovy.
Hlavním cílem změny bylo podle Sovsunové odstranit z učebních materiálů vše, co souvisí se zastaralými předpisy sovětské armády. Rovněž bylo zrušeno rozdělování studentů podle pohlaví. Tento krok se ale nelíbil odpůrcům, kteří se domnívali, že dívky by se neměly učit vojenské základy. „Během práce s cílovými skupinami jeden z učitelů upozornil, že dívky by se neměly učit střílet, protože nemají dost síly v prstech na to, aby stiskly spoušť,“ podotkla Sovsunová.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Záběry krvavé „hry na schovávanou“. Ukrajinské bomby vybuchly okupantům pod nohama
Kromě sloučení dívčích a chlapeckých tříd přibyly do programu také moduly o dronech a cvičení zaměřená mimo jiné na střeleckou přípravu, orientaci v terénu, reakci na krizové situace a základy národní bezpečnosti a obrany Ukrajiny. Tvůrci programu tvrdí, že jejich cílem není udělat z šestnáctiletých a sedmnáctiletých dětí vojáky, ale připravit je na realitu.
„Dokážete si představit, kolik zbraní je nyní v rukou vojáků, kteří se budou vracet domů, kde žijí děti?“ ptá se Sovsunová v narážce na důležitost znalosti správného zacházení se zbraněmi. „Já jsem také matka. Nechci své děti připravovat na vojenskou službu, ale mým cílem jako matky je zajistit, aby se uměly chránit,“ sdělila.
Od teorie k praxi
Komlyk pracuje s 350 dětmi z 10. a 11. tříd. Výuka je naplánována na 12 dní v měsíci a děti na místě tráví celý školní den. Škola hostí žáky i z okolních menších osad. „Některé třídy jsme sloučili, takže v každé je maximálně 24 žáků,“ řekl Komlyk.
Učit se ovládat dron není nic jednoduchého. „Při létání je třeba být velmi opatrný. Dron je velmi citlivý a velmi rychlý,“ řekl student Oleksandr Miestiechkin, když se snažil ovládat FPV dron ve vzduchu. Simulátor se ale nepodobá dronu, který se používá při skutečném vojenském výcviku. Totéž platí pro střelecký simulátor: děti střílejí z upravených zbraní na pohyblivé nebo stacionární cíle a počítač zaznamenává výsledky.
„V první hodině jsem se dětí zeptal, k čemu je nám tento předmět. Mnoho z nich odpovědělo, že kvůli tomu, že půjdou v 18 letech do zákopu,“ řekl Komlyk. „Vysvětlil jsem jim, že Ukrajinu je třeba bránit nejen na frontové linii. Lze to dělat ve veřejném, politickém, mediálním nebo kulturním sektoru. Výroky, které děti vyslovily, jsou důsledkem starého přístupu k výuce tohoto předmětu,“ dodal.
Studentka Arianna Safronová uvedla, že jednou z jejích oblíbených aktivit je hra „Dvě země“, jejímž cílem je poskytnout dětem základní představu o tom, jaké faktory vedou k prosperitě nebo rozpadu státu. „Nyní se učíme, co je to společenství, jeho hodnota a význam a kdo jsme my,“ řekla Safronová, ale dodala, že za nejdůležitější blok předmětu považuje první pomoc.
Militarizace ruské mládeže
Mezitím Rusko v roce 2024 zavedlo povinnou výuku pro střední a vysoké školy s názvem „Základy bezpečnosti a obrany vlasti“. Nahradilo tak předmět „Základy bezpečnosti života“ (ZBŽ) a vrátilo do učebních osnov základní vojenský výcvik.
Podle prokremelského listu Lenta vznikla témata přepracovaného kurzu ve spolupráci s ruským ministerstvem obrany, přičemž reformu vedl podplukovník v záloze Jurij Kostikin z moskevské Suvorovovy školy.
Již v první vyučovací hodině by se děti měly dozvědět, jak vznikla ruská armáda a že „vojenská služba je povinností a závazkem každého člověka“, uvedl Kostikin. Podle něj se děti také dozvědí o principu jednoty velení v armádě a musí si osvojit, že „velitel má vždy pravdu“. Pojedou také na několikadenní tábory, kde si v praxi procvičí nově získané dovednosti, naučí se kopat zákopy, orientovat se v terénu a přežít v nepříznivých podmínkách.
Podle Jade McGlynnové, výzkumné pracovnice Leverhulme EC z oddělení válečných studií na King's College v Londýně, sice Rusko zavedlo tento předmět jako povinný až v roce 2024, ale mnoho ruských dětí se již tyto dovednosti učilo jinou formou. Vojenské a vlastenecké kluby, stejně jako ideologická hnutí pro mládež, jsou totiž v Rusku velmi rozšířené. Nejznámější je Národní hnutí kadetů Mladé armády, které je podřízeno ruskému ministerstvu obrany.
McGlynnová poznamenala, že Rusko vyvíjí značné úsilí o militarizaci mladé generace Rusů, protože jsou ve svém věku poměrně snadno ovlivnitelní různými názory. Podle ní je jedno, zda mají studenti vůbec zájem o vojenský výcvik, protože ruský stát si dává záležet na tom, aby se zájem objevil.
Rusové zaměřili své úsilí také na militarizaci mladých lidí na okupovaných územích Ukrajiny. Zavedli kadetské třídy, pořádají akce jako „Prázdniny s ruskou gardou“ a démonizují Ukrajinu a vládu v Kyjevě. „Všechny ukrajinské děti z okupovaných území, které prožily válku, budou tak jako tak účinně militarizovány už jen tím, že musejí vyrůstat v takové hrůze,“ podotkla McGlynnová.
„V případě Ruska nejde jen o výcvik dětí pro válku. Je v tom i hluboce ideologický, genocidní prvek zničení jejich ukrajinské identity. Je velmi těžké zničit identitu člověka. Ale druh tlaku, kterému jsou ukrajinské děti vystaveny během formativního období své seberealizace, znamená, že bohužel existuje velká pravděpodobnost, že snahy Ruska mohou být účinné,“ sdělila McGlynnová.