Školství je špatně nastavené a potřebuje dietu. Bek promluvil i o „konci“ domácích úkolů

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN)

Bude dost peněz ve školství?

Ministerstvo školství potřebuje změnu v systému nepedagogických pozic vzdělávacích institucí, zhodnotil situaci v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS ministr Mikuláš Bek (STAN). Ředitele škol zároveň ujistil, že masové rušení pozic se nechystá. Ve školství prý usiluje o zpomalení jeho přibývání na váze, nikoliv zeštíhlení. Domácí úkoly podle něj nemusejí být pouze v tradiční podobě povinnosti, která u mnohých vytváří odpor ke škole. Učitelé mohou sáhnout i k jiným metodám.

Ministr Bek by chtěl změnit nastavení systému nepedagogických pozic. „Masové rušení financovaných pozic nehrozí. Je ale pravda, že v dnešním systému existuje asi osm tisíc míst nepedagogů, která nejsou obsazena, a peníze jsou využívány ve školách na jiné účely. Chceme některá z těch nefinancovaných míst rušit, ale nehrozí žádný významný zásah do fungování této části školního provozu,“ uvedl.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Za pár chyb dostal druhák z Letňan pětku. Rodiče sepsuli učitelku, píší o masakru a šílenosti

Bek zároveň prosazuje decentralizaci. „Celý systém je nastaven špatně v tom, že nepedagogické pozice by měly být více v rukou zřizovatelů škol. Se zástupci zřizovatelů, krajů a obcí jsme se dohodli, že budeme jednat o podmínkách, za kterých by mohlo financování přejít na ně. Stanovovat z ministerstva, kolik je třeba kuchařek a uklízeček pro tu kterou školu, je málo rozumné. Zřizovatelé vědí lépe, jak mohou dobře zorganizovat stravování a úklid. Je namístě přestat s centrálním rozhodováním. Budeme jednat o tom, jak by to mohlo být přijatelné pro zřizovatele i pro stát,“ doplnil.

Zeštíhlení školství se nechystá

Zeštíhlení českého školství prý ministerstvo neplánuje. „Je to jen popletený a zavádějící titulek, který vznikl tento týden v jednom mediálním domě. Školství by mělo přestat rychle přibývat na váze. Od 1. ledna by měla platit nová vyhláška, regulace by se ale zřejmě vztáhla až k novému školnímu roku. Nebude to znamenat ubývání učitelů, ale že nových učitelských míst bude přibývat pomaleji,“ vysvětlil.

Ročně podle něj doposud přibývalo zhruba 4 000 učitelských míst a 3 000 pozic asistentů. „Nárůst o 7 000 nových míst každý rok je zbytečný, zkusme zastavit ten nárůst a zvyšovat platy učitelům, kteří tam jsou. Stát stanovuje maximální množství úvazků pro jednotlivé školy a my chceme maximum ze současné vyhlášky snížit. Hodně škol je od něj pořád strašně daleko, například základní školy využívají maxima z 92 procent, střední školy z 83 procent. Chceme strop o něco snížit, abychom dál nekonečně nerostli na personálu, který by přestal odpovídat potřebám školství. Systém není nastavený úplně dobře. Při jeho zavádění se dalo počítat, že dojde k revizi,“ doplnil.

Motivační podoba úkolů

Podle ministra není nutné, aby domácí úkoly tvořily nepříjemnou a tíživou povinnost pro řadu studentů. „Vždy záleží na provedení v konkrétní situaci. Sám jsem stále na zlomek úvazku učitelem na univerzitě. Tam je to samozřejmé jiné než na základních školách, ale osobně jsem používal část úkolů jako pozitivní motivaci. Studentům jsem v podmínkách nastavil, že když kromě povinných testů a písemné práce udělají další práci samostatnou, dostanou za to bonus, který se projeví ve známce. Dají se najít i takové metody, kterými můžeme žáky motivovat, aby si procvičovali látku a sami se snažili najít řešení problémů. Nemusí to být formou povinnosti a odporu ke škole,“ shrnul.

K TÉMATU: Kvalita českých škol v ohrožení? Bekovy škrty se mohou výrazně promítnout, varují odbory

Tagy: