Důchodci a studenti nyní mohou jezdit vlaky a autobusy se slevou 75 procent. Brzy tomu ale zřejmě bude jinak. Budoucí vláda Petra Fialy chystá změny. CNN Prima NEWS to potvrdil adept na ministra dopravy Martin Kupka (ODS).
Vlakem z Brna do Prahy za 54 korun nebo za 219 korun? Nižší sumu zaplatí studenti do 26 let či důchodci starší 65 let, vyšší částku platí cestující bez nároku na slevu. 75procentní úleva, kterou zavedla vláda Andreje Babiše (ANO), už ale zřejmě moc dlouho platit nebude.
Na tom, že je slevy potřeba upravit, se shodují představitelé stran v budoucí vládě. Jedná se totiž o zásah do rozpočtu ve výši šest miliard korun. Nikdo však zatím nedokáže říct, jak přesně by měly slevy vypadat.
„Slevy bude nutné upravit. Po nástupu do funkce předložím návrh, který bude vycházet z modelu dalšího financování veřejné dopravy a dopadu slev. Model musí zhodnotit i dopady na úhradu prokazatelné ztráty z poskytování veřejné služby dopravní obslužnosti. Ta rovnice má prostě více proměnných,“ napsal CNN Prima NEWS Kupka.
Ekonomka: Pomůže jen zvyšování daní nebo škrty. Slevy na jízdném jsou nepodstatné
Pokud chce vláda šetřit, měla by se zaměřit na velké položky, nikoli na slevy na jízdném. V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS to řekla ekonomka Ilona Švihlíková. Tyto škrty jsou podle ní jen minoritní položkou a jejich zrušení nijak zvlášť nepomůže. S tím však nesouhlasil ekonom Vladimír Pikora, který zrušení slevy na jízdném vnímá jako racionální.
Konkrétní ale nebyl. Zatím tak nedokázal říct, zda se sleva sníží nebo bude platit pro menší okruh lidí. „Budeme to řešit. Nechci bez nezbytného modelování dopadů slev na různé skupiny cestujících předjímat konečný výsledek. To se bez přímého vhledu do čísel resortu nedá udělat,“ uvedl Kupka.
S Kupkou souhlasí i místopředseda hospodářského výboru Jan Bauer (ODS). „Je to téma k diskuzi. V minulosti jsem kritizoval plošnost tohoto opatření a zatím si stojím. Plošně někoho podporovat bez ohledu na finanční či majetkovou situaci mi nepřijde správné,“ míní Bauer.
Pomoc pro lidi, kteří ji potřebují
Podobně to vidí i členka rozpočtového výboru Barbora Urbanová (STAN). „Vždy jsme kritizovali plošnost opatření. Příspěvek dostávají i lidé, kteří ho nepotřebují. Na druhou stranu nejsem příznivcem toho, aby se okamžitě zrušilo, co nějakým způsobem funguje. Vystavujeme lidi nejistotě, když jedna vláda něco udělá a druhá vláda to hned zruší,“ vysvětlila poslankyně.
O tom, jak by slevy na dopravu měly v budoucnu vypadat, se bude v poslaneckém klubu STAN ještě debatovat. „Myslím, že nebudeme pro ponechání slevy v takové výši, jaká je teď. Osobně bych se klonila k tomu, aby ta pomoc byla adresná pro rodiny, které jsou na tom hůř i kvůli covidové krizi. Určitě by šlo zapojit i kraje. Bude to jeden z úkolů budoucí vládnoucí koalice, abychom pomohli těm, kteří to potřebují,“ míní Urbanová.
Pro upravení slevy je i místopředseda rozpočtového výboru Vojtěch Munzar (ODS). „Slevy na jízdném by neměly zůstat tak, jak jsou nastaveny. Měly by se upravit,“ řekl CNN Prima NEWS. Jakým způsobem, bude podle něj předmětem koaličního jednání.
ODS se brání nařčením, že je Blažek šíbr. S byty jsem nekupčil, tvrdí adept na ministra
Občanští demokraté si stojí za svým kandidátem na post ministra spravedlnosti Pavlem Blažkem (ODS), kterému se kvůli kontroverzní minulosti někdy přezdívá „don Pablo“. ODS poslala oficiální tiskovou zprávu, v níž Blažek vyvrací informace, které o něm kolují.
„Můj názor je takový, že bychom se mohli vrátit k praxi, která byla před zavedením té 75procentní slevy. Děti a studenti by měli mít slevy na dny, kdy jezdí do školy. Veřejné finance si slevy ve stávající výši nemohou dovolit,“ konstatoval Munzar.
Babišova vláda jednala zbrkle, kritizoval STAN
O tom, že slevy bude nutné upravit, mluvily strany už před volbami. Koalice Starostů a Pirátů avizovala, že slevy by úplně nerušila, ale upravila by je.
„Nějaká forma slevy je běžná ve většině vyspělých států. Vláda ale slevy zavedla příliš zbrkle, proto má systém slev zásadní nedostatky. Navrhujeme proto provést celkovou revizi slev na jízdném. Navážeme slevy na jednotnou jízdenku one-ticket a slevu 75 % chceme zachovat pouze pro celoroční jízdenky. U těch jednorázových chceme zachovat výši nejméně 50 %, což je standardní výše,“ plánovala koalice před volbami.
„Především je potřeba podotknout, že zmíněné slevy byly zavedeny bez řádného posouzení jejich dopadu, dokonce bez jasně definovaného cíle. Nelze tedy posoudit míru splnění jejich účelu, natož efektivity. Nutno říct, že se jedná o zcela nesystémové opatření, provedené nikoli na základě manažerského, ale čistě politického rozhodnutí. Toto opatření bude bezesporu podrobeno revizi,“ plánovala ODS.
„Ušetřily“ se dvě miliardy díky koronaviru
Slevy zavedla od září 2018 vláda Andreje Babiše (ANO). Od té doby za ně stát dopravcům zaplatil přes 11,15 miliardy korun. Ministerstvo financí původně počítalo s dopadem do rozpočtu ve výši šest miliard korun ročně. Náklady ale vloni stlačila koronavirová krize a omezení pohybu i škol.
V roce 2020 slevy ve veřejné dopravě pro studenty a důchodce stály 3,47 miliardy korun, což je meziročně o 2,31 miliardy méně.
V loňském roce nejvíce slevy využívali studenti s téměř 40procentním podílem. Následovali děti a žáci do 15 let s podílem 36,2 %. Senioři starší 65 let slevy využívali s podílem 21,5 %.