Legendární Slovenská strela se po letech vrátila do Kopřivnice. Exponát ozdobí muzeum

Motorový vlak Slovenská strela se po více než dvou letech oprav vrátil zpátky do Kopřivnice, kde ho v Tatře v roce 1936 vyrobili. Technický skvost desítky let chátral. V dobách své největší slávy jezdil mezi Prahou a Bratislavou až 130kilometrovou rychlostí.

Vlak vyrobený za první republiky je celý zrestaurovaný: dřevěné obložení, nádherně měkké sedačky, ručně vyplétaný zavazadlový prostor i původní tapety.

„Vybírali se čalouníci, kteří umí dobový steh a dokáží sehnat takové dobové materiály, aby interiér imitoval první republiku. Museli jsme shánět i fajnšmekry, kteří si pamatují, jak Slovenská strela fungovala, i co se týká dieslových agregátů,“ popsal náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Lukáš Curylo (KDU-ČSL).

Jízda byla překvapivě pohodlná

Návrat Slovenské strely domů do Kopřivnice si nenechaly ujít desítky lidí. „Hodně jsem o tom četl a ze zvědavosti jsem se přišel podívat,“ uvedl jeden z pozorovatelů. „Slyšeli jsme to na poslední chvíli v rádiu ve čtvrtek ráno, tak jsme se honem oblékli, sedli do auta a jeli,“ popsali další.

„Musel jsem do toho dostat cit. Postupným ježděním se se strojem člověk sžije a pořádně se to naučí,“ uvedl strojvůdce Dušan Cihlář.

Jízdu si pochvaloval i průvodčí Marek Říha. „Jízda byla skvělá a překvapivě pohodlná. Shod motoru je velmi tichý,“ zhodnotil. Ve vlaku se nachází i malá kuchyňka, na které je možné si připravit čaj nebo kávu, aby cesta z Prahy do Bratislavy příjemně ubíhala.

Vlak, jehož renovace stála 80 milionů a je národní technickou památkou, bude stát jako exponát před novým technickým muzeem. Plánují se ale také občasné jízdy pro turisty.

Tagy: