Úředníci na úřadech práce trpí
Urážky, výhrůžky i ponižování ze strany nespokojených klientů. To je chování, kterému podle svých slov čím dál častěji čelí pracovníci na úřadech práce. Tvrdí, že se necítí bezpečně a agresivita a nervozita u klientů roste. Obávají se, že bude ještě hůř.
Útoky od klientů? To zažíváme denně, vypráví o zkušenostech na úřadech práce zaměstnanec Jan. „Často je to verbální. Já bych to hodnotil i jako ponížení. Klidně se vám ale může stát, že klienti použijí jakoukoliv zbraň. Když tam je plastová přepážka, mrsknou ji (zbraň) po vás. Mohou ale také vzít věci, které leží po stolech,“ svěřoval se CNN Prima NEWS pod podmínkou anonymity.
A to prý není všechno. „Stávají se i případy, kdy vezmou kameny a hodí je do oken nebo třísknou dveřmi,“ popisoval události, které se jemu nebo jeho kolegům přihodily.
Úřady práce se i kvůli tomu snaží posilovat bezpečnost svých lidí. „Je to kombinace hned několika opatření. Ať už to jsou bezpečnostní přepážky, bezpečnostní kamery, SOS tlačítka nebo ostraha na pracovišti,“ přiblížila tisková mluvčí Úřadu práce Kateřina Beránková.
Podle pana Jana ale tato opatření nejsou dostatečná: „Zabezpečení, které by mělo být, je katastrofální. Máme pracoviště, kde ochrany úplně chybí, a když je ochranka, tak to jsou lidi invalidní, ať už ve druhém, nebo třetím stupni.“
Vážné nedostatky vidí i bezpečnostní experti. „Zkuste přijít na takový úřad a od prvopočátku vstupu do této budovy vás nikdo nemonitoruje. Nikdo vás nezastaví, nikdo se nezeptá, za kým jdeme. Jsou to prostě volně průchozí úřady,“ poukázal na nedostatky bývalý policejní důstojník Martin Hrinko.
Podle mluvčí Beránkové to ale není tak jednoduché. „Jde také o možnosti, které budova, kde úřad práce sídlí, nabízí,“ hájí instituci.
Jen letos Úřad práce ČR eviduje 526 útoků na své zaměstnance. Za celý rok 2020 jich bylo 458. Loni jeden z útoků skončil dokonce vraždou, kdy muž zastřelil v Praze úřednici. Podle soudu byla motivem osobní msta.
Ze statistik vyplývá, že klienti na úředníky útočí nejčastěji kvůli nespokojenosti s vyplacením dávek. Nelíbí se jim například dlouhé posuzování žádosti, čekání na peníze nebo výše příspěvku.