Pojišťovny podvodně přetahují klienty
Přejít k jiné zdravotní pojišťovně je možné jednou za rok. Přibývá ale stížností lidí, kteří upozorňují, že jim někdo změnil pojišťovnu svévolně, aniž by o tom věděli a souhlasili s tím. Jeden ze zneužitých se svěřil redakci CNN Prima NEWS.
Začalo to tím, že dceři Martina Mecery přišel dopis, ve kterém stálo, že změnila zdravotní pojišťovnu – od VZP přechází ke Zdravotní pojišťovně ministerstva vnitra. Jenže dcera o nic nežádala. „Podal jsem stížnost o zpětné přihlášení do VZP a pojišťovna ministerstva vnitra mi řekla, že to lze, až uplyne rok pojištění,“ popisuje otec.
Tečku z mobilu ještě nemažte. Ministr Válek z ní chce udělat superprůkazku, nastínil plány
Covidová mobilní aplikace Tečka se zřejmě dočká razantní proměny. V budoucnosti by neukazovala pouze informace o očkování proti koronaviru či provedeném testu, ale také další zdravotnické údaje. V praxi se má z Tečky stát univerzální elektronická průkazka, která by dokázala nahrávat žádanky od praktického lékaře, upozornit na možnost přeočkování proti tetanu či zobrazit podrobnou zdravotnickou dokumentaci pacienta. Podrobnější informace chce ministerstvo zdravotnictví představit v následujících měsících.
Pan Mecera si vyžádal i registrační formulář, který jeho dcera údajně vyplnila a podepsala. „Podpis je hodně podobný, ale není její, podepsal to někdo jiný. Na můj nátlak slíbili, že do týdne přijde e-mail, že dcera bude zpátky u VZP,“ říká.
Nebylo to poprvé
Jenže to není poprvé, co podobnou záležitost s pojišťovnami řešil. Před rokem podobný dopis přišel i jeho babičce. V tomto případě ale panu Martinovi pojišťovna doteď neodpověděla. A nejde o ojedinělé případy.
„Ano, setkáváme se s tím, nejsou to stovky, ale desítky případů určitě ano. Klienti si stěžují, že jsou obtěžování telefonicky nebo agenturními zaměstnanci s tím, že jim je z nějakých důvodů doporučováno ukončit smlouvu s VZP. Je to nekalé, až bych řekl šmejdské chování,“ říká ředitel VZP Zdeněk Kabátek.
„Je to sice politováníhodné, ale případy lze jeden po druhém rozklíčovat, najít, kdo udělal chybu, a nějakým způsobem ji napravit,“ podotýká prezident Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich.
Přeregistrování lidí k jiným zdravotním pojišťovnám bez jejich vědomí je podle advokáta Jana Černého nelegální. „Pokud se pojišťovna výslovně s klientem nedohodne, nemá právo klienta převádět k jiné pojišťovně. Takový akt by byl od počátku neplatný,“ říká právník.
Ministerstvo provádí kontroly v pojišťovnách
Ministerstvo zdravotnictví potvrdilo, že o těchto praktikách ví. Z toho důvodu provádí kontroly v pojišťovnách. „Bude ukončena během příštího týdne a s jejími závěry veřejnost a pojišťovny seznámíme,“ podotýká náměstek ministra zdravotnictví Josef Pavlovic (Piráti).
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ale pochybení odmítá a tvrdí, že vše bylo v pořádku. „Proto jsme se rozhodli souhlasit s ukončením registrace slečny Mecerové u naší zdravotní pojišťovny, a to i přesto, že registrace proběhla v souladu se zákonem,“ uvádí mluvčí pojišťovny Jana Schillerová.
V podobných případech právníci radí, aby se lidé nedali a písemně trvali na partnerství s původní pojišťovnou. Pokud neuspějí, nemají se prý bát ani trestního oznámení. Máte i vy podobnou zkušenost? Ozvěte se nám na e-mail zpravy@iprima.cz.