Pojišťovny podvodně přetahují klienty
Přejít k jiné zdravotní pojišťovně je možné jednou za rok. Přibývá ale stížností lidí, kteří upozorňují, že jim někdo změnil pojišťovnu svévolně, aniž by o tom věděli a souhlasili s tím. Jeden ze zneužitých se svěřil redakci CNN Prima NEWS.
Začalo to tím, že dceři Martina Mecery přišel dopis, ve kterém stálo, že změnila zdravotní pojišťovnu – od VZP přechází ke Zdravotní pojišťovně ministerstva vnitra. Jenže dcera o nic nežádala. „Podal jsem stížnost o zpětné přihlášení do VZP a pojišťovna ministerstva vnitra mi řekla, že to lze, až uplyne rok pojištění,“ popisuje otec.
Pan Mecera si vyžádal i registrační formulář, který jeho dcera údajně vyplnila a podepsala. „Podpis je hodně podobný, ale není její, podepsal to někdo jiný. Na můj nátlak slíbili, že do týdne přijde e-mail, že dcera bude zpátky u VZP,“ říká.
Nebylo to poprvé
Jenže to není poprvé, co podobnou záležitost s pojišťovnami řešil. Před rokem podobný dopis přišel i jeho babičce. V tomto případě ale panu Martinovi pojišťovna doteď neodpověděla. A nejde o ojedinělé případy.
„Ano, setkáváme se s tím, nejsou to stovky, ale desítky případů určitě ano. Klienti si stěžují, že jsou obtěžování telefonicky nebo agenturními zaměstnanci s tím, že jim je z nějakých důvodů doporučováno ukončit smlouvu s VZP. Je to nekalé, až bych řekl šmejdské chování,“ říká ředitel VZP Zdeněk Kabátek.
„Je to sice politováníhodné, ale případy lze jeden po druhém rozklíčovat, najít, kdo udělal chybu, a nějakým způsobem ji napravit,“ podotýká prezident Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich.
Přeregistrování lidí k jiným zdravotním pojišťovnám bez jejich vědomí je podle advokáta Jana Černého nelegální. „Pokud se pojišťovna výslovně s klientem nedohodne, nemá právo klienta převádět k jiné pojišťovně. Takový akt by byl od počátku neplatný,“ říká právník.
Ministerstvo provádí kontroly v pojišťovnách
Ministerstvo zdravotnictví potvrdilo, že o těchto praktikách ví. Z toho důvodu provádí kontroly v pojišťovnách. „Bude ukončena během příštího týdne a s jejími závěry veřejnost a pojišťovny seznámíme,“ podotýká náměstek ministra zdravotnictví Josef Pavlovic (Piráti).
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ale pochybení odmítá a tvrdí, že vše bylo v pořádku. „Proto jsme se rozhodli souhlasit s ukončením registrace slečny Mecerové u naší zdravotní pojišťovny, a to i přesto, že registrace proběhla v souladu se zákonem,“ uvádí mluvčí pojišťovny Jana Schillerová.
V podobných případech právníci radí, aby se lidé nedali a písemně trvali na partnerství s původní pojišťovnou. Pokud neuspějí, nemají se prý bát ani trestního oznámení. Máte i vy podobnou zkušenost? Ozvěte se nám na e-mail zpravy@iprima.cz.