K VĚCI, Daniel Prokop - 22.9. v 17:30
Ekonomická situace jednotlivých českých regionů se významně liší. Zatímco ve Středočeském kraji si lidé v minulém roce měsíčně vydělali téměř 37 tisíc korun, v Karlovarském kraji to v průměru bylo o pět tisíc méně. O tom, jak se jednotlivým krajům daří a jak se může socioekonomická situace v chudších krajích zlepšit, hovořil host pořadu K věci, sociolog Daniel Prokop.
Téměř dvacet let už se Karlovarský a Ústecký kraj drží na prvních místech socioekonomicky nejslabších českých regionů. „V částech Karlovarského a většině Ústeckého kraje jsou problémy jednolité. Třeba v Ústeckém kraji jsou skoro všude,“ řekl Prokop.
Podle něj tyto dva regiony stagnují ještě víc než třeba Moravskoslezský kraj, který má také v některých obcích problémy. „Moravskoslezský kraj se víc soustředí na rozvoj a řada věcí od vzdělávání po míru exekucí se zlepšuje. Exekuce tam klesly, naopak v Karlovarském kraji od roku 2016 ještě narostly,“ vysvětlil Prokop.
Změna musí nastat ve vzdělání
Situaci v socioekonomicky slabších krajích ovšem jde podle sociologa zlepšit. „Souvisí to ale s infrastrukturou, s tím, že vedení kraje se zaměřuje na chytřejší ekonomiku. Problém Karlovarského kraje je, že tam je hrozně málo vysokoškoláků, nejsou tam expertní práce, jsou tam špatné dojezdy. To komplikuje rozvoj,“ řekl Prokop.
Právě otázka vzdělání je podle něj jedním z hlavních důvodů, proč Karlovarský kraj stagnuje. „Není tam vysoká škola. Abyste ji mohli studovat, musíte z kraje odjet, a potom se často nevrátíte,“ řekl Prokop.
Úřady ale podle něj situaci také příliš nepomáhají. „Struktura zdanění v ČR je taková, že z těchto krajů bere hodně peněz, protože hodně daníme nízké úvazky. V Karlovarském kraji je 16 procent lidí v exekuci, uchováváme ekonomiku, která je závislá na černé práci, kdy dostáváte peníze na ruku. To ale třeba Škodovka udělat nemůže, takže ani podnikatelé tam nemohou přijít a postavit fabriku,“ uvedl Prokop.
Téměř pětina dětí nedokončí střední školu
Podle sociologa je ke změně důležité mimo jiné zmodernizovat střední školství. „Třeba i pomocí duálního vzdělávání zkvalitnit střední školství a investovat do něj co nejvíc peněz. V Karlovarském a Ústeckém kraji je velký problém, že tam 17 procent dětí ani nedokončí střední školu. Tyto děti budou v budoucnosti velmi často nezaměstnané,“ popsal Prokop.
Prokop také řekl, že snaha zlepšovat školy by měla být na bázi celokrajského přístupu. „Teď budeme čerpat 180 miliard v národním plánu obnovy od Evropské unie a podle mě by peníze měly jít právě na podporu vzdělávání v těchto regionech. Hejtmani by se měli zasadit u celostátních politiků, aby to tak bylo. Je to o vůli a odvaze lokálních politiků, říct, že všechny děti dostanou kvalitní vzdělávání, aby tam sociální vyloučení za 40 let nevypadalo ještě hůř než dneska,“ dodal Prokop.
Roli ale podle něj hrají i drobnosti jako podpora kreativního byznysu nebo kultury. „Myslím, že je potřeba nezapomínat na to, že záleží na rozvinutosti služeb v krajích. Je potřeba rozvíjet nové typy průmyslu a musí se rozvinout služby. Ty se nerozvinou, dokud nebude poptávka lidí, protože budou mít víc peněz,“ řekl Prokop.