360° - 26.10. v 20:15
Cena a doba nabíjení elektromobilů budou s největší pravděpodobností klesat, jejich výkon naopak stoupat. Je to dáno i tím, že automobilky tlačí do jejich výroby jednotlivé státy či Evropská unie kvůli snižování emisí. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS to řekl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Aktuálně sice nejde o žádný dramatický zlom, ale dostáváme přibližný obrázek toho, jak bude v budoucnu trh s auty vypadat. Oproti jiným technologiím je podle Špicara elektromobilita poměrně snadno rozšiřitelná.
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy zároveň doplnil, že řada automobilek se navíc dostává pod tlak jednotlivých států či Evropské unie kvůli tomu, aby snížily emise oxidu uhličitého produkovaného do ovzduší.
„Ony v podstatě nemají jinou možnost než jít tímto směrem. Auta se spalovacími motory se v budoucnu budou pravděpodobně zdražovat a elektromobily budou zlevňovat. Jejich výdrž bude stoupat a doba nabíjení klesat,“ míní Špicar.
Tuzemská výroba podle Zdeňka Petzla, šéfa Sdružení automobilového průmyslu, nezaostává. Vyzdvihl český elektromobil Škoda Enyaq, který je v prodejích aktuálně na 5. místě. Podle něj je z toho patrné, že Česku se daří zůstávat v této věci na světové mapě.
Špicar si tím není tolik jistý. „Je pravda, že Česká republika zůstává na mapě, což je dobrá zpráva. Na druhou stranu první housle v tom globálním měřítku nehrajeme,“ zmínil s tím, že zabrat musí celá Evropská unie, pokud chce dohnat USA. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy také dodal, že oproti západu Evropy jsou u nás i dále na východě elektromobily zatím spíše nepopulární. Vidět je to podle něj i na množství dobíjecích stanic.
Jak to bude se surovinami?
Automobilky aktuálně ohrožuje potenciální nedostatek dílčích surovin. Jde o hořčík či o močovinu na výrobu AdBlue. „Riziko je poměrně velké. Evropa je fatálně závislá na dodávkách z Číny, zbavila se soběstačnosti před několika lety,“ vysvětlil nedostatek surovin v pořadu 360° Špicar.
AdBlue Zdroj: Profimedia.cz
Petzl ho doplnil, že v tuto chvíli je možné, že automobilkám zásoby vydrží jen do listopadu. „Situace je o trošku komplikovanější tím, že součástky jsou u dodavatelů. Ti jsou rozprostřeni v mnoha zemích napříč světem,“ řekl Petzl s tím, že k bezprostřední hrozbě ovšem nejsou signály.
Podle Petra Bláhy, generálního ředitele společnosti Duslo, která vyrábí mimo jiné právě zmíněnou močovinu, se řada lidí lekla rostoucích cen. „Nastala panika, lidé začali skupovat abnormální množství tohoto produktu a jsou lokality, kde je tento produkt nedostupný či vyprodaný. Ceny se násobně zvyšují ze dne na den,“ objasnil ve vysílání Bláha.