„Jakým plynem se plní komory v koncentračních táborech? Kolik lidí se do těchto komor vejde? Při jaké hodnotě elektrického napětí ochrneš a kdy umřeš?“ Tyto otázky nepocházejí z dokumentů o plánování genocidy. Jde o zadání projektu z fyziky pro žáky 9. třídy základní školy v Rosicích u Brna. Facebookový příspěvek pedagoga Roberta Čapka alias Líného učitele, který na poněkud netradiční postupy učitelů tamní školy upozornil, vyvolal na internetu bouřlivé diskuse.
Deváťáci měli v rámci mezipředmětového projektu vyhledat na internetu odpovědi na otázky ze zadání a ty zpracovat do prezentace. V další hodině pak výslednou práci odprezentovat spolužákům na známky. Vyučující fyziky práci zaměřil na způsoby likvidace v táborech, konkrétně na účinky chemických látek a elektrického proudu na lidský organismus.
ČTĚTE TAKÉ: Zabavila korán a začalo zastrašování. Vídeňská učitelka popisuje problémy s muslimskými žáky
„Nějak nedokážu uvěřit, že nejde o žert z webu ,Kompost‘, ale zase vím, že české školství produkuje leccos za hranicí zdravého rozumu a empatie je pro mnoho českých pedagogů sprosté slovo. Tohle je ovšem za hranou těch největších oslovin našeho školství tohoto tisíciletí,“ vyjádřil se Čapek ostře k zadání na své facebookové stránce.
Můj kolega se domnívá, že se tato učitelka splašila, já bych spíše myslel, že se zbláznila. Sám mám ve své učebnici...
Posted by Líný učitel on Tuesday, January 23, 2024
Příspěvek následně rozhořčil i jeho sledující. „Paní by za války byla v roli bachaře ve svém živlu. Zvrácená psychopatka. Už vidím, jak nějaká křehule hledá odpovědi, naráží na ta všechna fakta, fotky a hrůzy bez servítek,“ okomentovala jedna z nich. „Vzdělávací cíl: student dokáže samostatně naplánovat genocidu a srozumitelně vysvětlí svůj postup,“ přidala další.
Genocida podle Čapka rozhodně není věc pro ilustraci fyziky. „Nejde tu o kapacitu plynové komory nebo vlastnosti plynu. Nemůžeme podobná témata takto dehumanizovat, bez soucitu a empatie totiž přestáváme být lidmi,“ reagoval pro CNN Prima NEWS.
Ředitel se omluvil
Záměr celého projektu měl původně podle ředitele školy Zbyňka Minaříka být úplně jiný. Pedagogický sbor chtěl žákům přiblížit hrůzy a historický dopad holokaustu v komplexní škále. „Téma holokaustu bylo na naší škole mezipředmětovým projektem. Důraz byl kladen především na humanitní předměty, kde žáci vyhledávali a vysvětlovali základní pojmy související s holokaustem, četli knihy a pracovali s tematickými texty. Následně proběhla řízená diskuse,“ vysvětlil Minařík pro CNN Prima NEWS. Žáci tak podle něj během několika vyučovacích hodin získali dostatečný vhled do daného tématu.
Zapojení učitelů fyziky však ředitel vyhodnotil jako při nejmenším problematické. „Řečeno na rovinu, tento výstup se vyučujícím hrubě nepovedl a vůbec neměl vzniknout. Je nedostatečně citlivý k danému tématu a rozhodně jej nechci hájit,“ sdělil ředitel pro CNN Prima NEWS.
Celou situaci považuje dle svých slov za individuální chybu jednotlivců a mrzí ho, že celý projekt takto znehodnotili. „Chci se osobně omluvit za tento nedostatečně citlivý přístup. Uvědomujeme si, že toto zadání bylo více než nevhodné,“ prohlásil Minařík. Věcí se interně zabývá.
Zároveň však Minařík dodal, že nesouhlasí s veřejným lynčem učitelů, který se na sociálních sítích rozpoutal. To Čapek rázně odmítl. Ředitel by podle něj měl přemýšlet o školení svých učitelů v projektové výuce a realizaci mezipředmětových vztahů.
„Kdyby učitelům, kteří nemají ani základní učitelské kompetence, poskytl lepší pedagogické vedení, kdyby prohluboval týmovou práci sborovny a vedl své učitele ke kvalitní sebereflexi, podobná věc by se nemohla nikdy stát. Jak to, že podobný úkol nepřišel nikomu ve škole naprosto nepatřičný? To je přece ten problém, ne reakce veřejnosti,“ shrnul Čapek.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Podívejte se, jak probíhá umístění detektorů střelby do škol