
Neřold o střetech se zvířaty
S jarními měsíci začíná přibývat střetů se zvířaty. Podle vedoucího Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáše Neřolda by se řidiči v takové situaci měli snažit co nejvíce snížit rychlost a nesnažit se zvěři vyhnout.
Ke střetům vozidel se zvěří podle Neřolda dochází nejčastěji na lesních úsecích a na silnicích mezi poli. „Pro řidiče je nejrizikovější, že tu nehodu nelze předpovědět. Ta zvěř je skrytá až do poslední chvíle, protože podél silnic bývá vysoká tráva nebo nízké křoviny,“ řekl Neřold.
ČTĚTE TAKÉ: Počet úmrtí na silnicích se stále snižuje. Pomáhají moderní technologie v autech, říká expert
Z toho důvodu by motoristé měli adekvátně přizpůsobovat svou jízdu, když narazí na značku varující před zvěří. „Řidiči by ji neměli vnímat jen jako kus plechu. Znamená to především preventivně snížit rychlost. Při nižší rychlosti má auto mnohem kratší brzdnou dráhu a následky případného střetu budou mnohem menší,“ uvedl Neřold.
Z dat Portálu nehod sesbíraných v letech 2010 až 2024 vyplývá, že ke střetům se zvěří na českých silnicích dochází nejčastěji v květnu – celkem to bylo 15 989 nehod. Nejrizikovějším krajem je Vysočina, kde se zvěř podílela na téměř čtvrtině všech nehod.
Když už je střet nevyhnutelný, řidiči by se neměli pokoušet zvířeti vyhnout. „Nejprve je nutné sešlápnout brzdu až dolů a držet volant rovně, tedy nevybočovat. Čelní střet je vždy lepší, protože vozidlo má nejlepší deformační zónu právě vpředu. Jde to trochu proti intuici, ale ze statistik vyplývá, že střety se zvěří nemívají ve většině případů fatální následky,“ sdělil Neřold.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Přežít srážku s tramvají? Malý zázrak, tvrdí expert. Popsal největší rizika pro cestující MHD