Stavby silnic, dálnic a železničních tratí jsou v ohrožení
S nadsázkou řečeno, stavby silnic, dálnic a železničních tratí jsou v ohrožení. Podle těžařů hrozí nedostatek písku, štěrku a jiného kameniva. Stavbaři mluví o počátcích surovinové krize, protože nové lomy se neotevírají a z těch současných do deseti let polovina zanikne. Informovala o tom MF Dnes.
Na některé stavby se musí štěrkopísek a další suroviny dovážet i přes sto kilometrů daleko, což je prodražuje. Loni v Česku podle MF Dnes fungovalo 216 kamenolomů a 155 pískoven. Polovina z nich má do deseti let zaniknout.
ČTĚTE TAKÉ: Ministerstvo se chlubí vlaky do Bruselu, cesta se ale nevyplatí. Vyjde i na 13 tisíc pro dva
„Za chvilku nebudeme mít z čeho stavět. Příprava nového prostoru a jeho povolení může trvat více jak 10 let. To znamená, už nyní jsme v čase pět minut po dvanácté,“ uvedl jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.
Past na řidiče v Ústí nad Labem: Radary pokutují za překročení rychlosti o kilometr za hodinu
Velké pozdvižení vzbudily nové rychlostní radary na světelné křižovatce v centru Ústí nad Labem. Přístroje totiž na povolené padesátce rozesílají řidičům pokuty za překročení rychlosti už o jeden kilometr za hodinu. Přitom nedávná metodika ministerstva dopravy říká, aby města nízkou toleranci měřících radarů přenastavila.
Jedním z hlavních problémů je podle těžařů to, že otevřít nový lom trvá podle nich poměrně dlouho. Klacky pod nohy jim také hází lidé, kteří žijí v okolí míst, kde by nový lom měl vzniknout. „S rostoucím trendem výstavby silnic a dálnic roste i požadavek po kameninu a nedaří se otevírat nové kamenolomy, to znamená kamenivo se stává relativně úzkým profilem,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Kvůli nedostatku surovin stoupla cena kameniva za poslední čtyři roky o 30 procent a cena asfaltu o 60 procent. Na některé stavby se vozí štěrky i z ciziny. „Už dnes jsme v situaci, kdy například ve Zlínském kraji se na realizované stavby leží kamenivo ze Slovenska,“ uvedl jeden z těžařů.
A výrazně větší množství než nyní bude podle těžařů potřeba pro výstavbu nového jaderného bloku, o kterou vláda usiluje. Pomoci má prý nový liniový zákon, který usnadní otevírání a těžbu strategických ložisek kritických surovin včetně štěrkopísků a kamene a vyvlastňování pozemků pro tyto účely.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: V Česku přibývá 17letých řidičů. Mnozí chtějí auto i vlastnit, mezi úřady ale panuje chaos