Past na řidiče v Ústí nad Labem: Radary pokutují za překročení rychlosti o kilometr za hodinu

Velké pozdvižení vzbudily nové rychlostní radary na světelné křižovatce v centru Ústí nad Labem. Přístroje totiž na povolené padesátce rozesílají řidičům pokuty za překročení rychlosti už o jeden kilometr za hodinu. Přitom nedávná metodika ministerstva dopravy říká, aby města nízkou toleranci měřících radarů přenastavila.

Jedním z řidičů, který na křižovatce u ústecké polikliniky dostal pokutu, je i Martin Pecháček. Když letos v lednu křižovatkou projel, o měsíc později mu odbor přestupkových agend poslal domů pokutu ve výši 700 korun. Povolenou padesátku totiž po odečtení tolerance překročil o jeden kilometr v hodině.

ČTĚTE TAKÉ: Chystá se zdražení parkování v centru Prahy. Zastupitelé by změnu mohli schválit již letos

„Z mé strany mi přijde neadekvátní, aby kvůli jednomu kilometru za hodinu město řešilo překročení rychlosti. Je to jen nástroj, jak z lidí tahat peníze. Pokutu jsem samozřejmě zaplatil, protože se kvůli  700 korunám nebudu s někým dohadovat, stejně bych nevyhrál,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Pecháček.

Podle policejních statistik se na křižovatce za posledních 10 let nestala žádná dopravní nehoda auta s chodcem. Přesto je místo podle vedení města nebezpečné. Argumentuje mimo jiné tím, že nedaleko křižovatky se nacházejí poliklinika a městský park, tedy místa s velkým pohybem chodců. S těmito důvody nakonec město uspělo u ústecké policie, která umístění radaru posvětila.

„Vydali jsme souhlasné stanovisko, ovšem za jakých podmínek bude tento radar užíván a jaké bude jeho nastavení, do toho již vstupovat nemůžeme,“ potvrdila CNN Prima NEWS mluvčí policie v Ústí nad Labem Veronika Hyšplerová.

Radary jako pokladnička pro město?

Naopak ministerstvo dopravy právě k tomu vydalo metodiku, podle které by města měla přehodnotit, kde měří a s jak velkou tolerancí rychlosti. „Městská policie při nastavení sledované hranice zohlední povahu místa měření. Jinými slovy, nelze každé překročení dovolené rychlosti automaticky hodnotit jako přestupek,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Města nastavení rychlostní tolerance mohou sama měnit a nízké hodnoty by podle metodiky měla přenastavit.

„Nechci omlouvat řidiče, padesátka je povolená v obci, víc by se tam nemělo jezdit. Současně by to ale neměla být pokladnička pro obec,“ uvedl dopravní expert Jan Pechout.

Podle primátora Ústí nad Labem Petra Nedvědického (ANO) ale není cílem nastavení radarů naplnit městskou kasu. „I 51 kilometrů je přeci překročení té rychlosti. To není o tom, že tady chceme vybírat pokuty, cílem by mělo být zklidnění dopravy,“ řekl Nedvědický. Radary městu od začátku roku vydělaly přes 600 tisíc korun, doposud rozdaly přes 2 300 pokut za nejrůznější překročení rychlosti, včetně toho o 1 km/h. O umístění a provozu nových radarů ale nikdo z vedení města neinformoval.

„To je věcí města, o tom jsem nikde neslyšel, že bychom měli informovat. Město by mělo být převážně pro občany a ne pro automobily,“ myslí si primátor Nedvědický. Podle něj se navíc řidiči mají připravit na to, že radary hodlá postupně osadit i další místa ve městě.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT. V Česku přibývá 17letých řidičů. Mnozí chtějí auto i vlastnit, mezi úřady ale panuje chaos

Tagy: