Stíhačky F-16 Ukrajinu nespasí. Výcvik trvá rok a piloti neumějí anglicky, uvádí NY Times

Ukrajinská armáda si musí ve válce poradit bez letecké podpory. I když USA umožní dodání strojů F-16, schopných pilotů má Kyjev málo a navíc se musejí nejprve učit anglicky. Vojenští experti oslovení listem The New York Times se přesto domnívají, že Ukrajina může v protiofenzivě uspět i bez stíhaček.

Letecká podpora ve válce na Ukrajině je trochu jako paní Columbová. Nikdy ji nikdo neviděl, příliš se o ní nemluví, ale přitom zásadním způsobem všechno ovlivňuje. Málokdy se v historii moderních konfliktů stalo, že by ani po více než roce válčení nezískala ani jedna ze stran leteckou převahu. Až na Ukrajině.

Možná jste minuli: Ukrajinci vyřadili z provozu ruské vozidlo BMPT Terminátor

Ukrajinská armáda nemůže ovládnout letecký prostor, protože nemá k dispozici dostatek stíhaček. Údery proto letadla provádějí s dostatečným odstupem, aby nepřišla o moment překvapení a nestala se potravou pro protivzdušnou obranu. Právě mimořádná hustota výskytu protivzdušných zbraní na obou stranách bitevního pole způsobuje, že se pilotům do strojů příliš nechce. Spíše než na letadla se spoléhá na drony nebo útočné helikoptéry.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Západ stoupá po žebříku eskalace. Dodávkami F-16 Ukrajině velmi riskuje, vyhrožuje Moskva

Když už jde o stíhačky, Kyjev v boji využívá MiGy a Suchoje. Prakticky od začátku války ale volal po dodání moderních strojů ze Západu. Americký prezident Joe Biden nakonec v květnu kývl na zaslání legendárních letounů F-16, napsal tehdy web BBC.

Podle některých ukrajinských představitelů i amerických expertů k tomu ale došlo příliš pozdě. Informoval o tom v analýze list The New York Times.

Hlavní problém? Angličtina

Odborníci soudí, že F-16 už nestihnou ovlivnit průběh současné ukrajinské protiofenzivy. Na papíře sice dodání stíhaček vypadá velmi lákávě, jejich reálné nasazení ale bude provázet řada nástrah.

„Nepochybuji, že F-16 budou létat po našem nebi,“ prohlásil minulý týden ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Jenže to ale potrvá. A prvním problémem paradoxně nebudou vojenské zkušenosti pilotů, ale jazyk.

„Američtí představitelé oznámili, že Ukrajina má pouze osm bojových pilotů – méně než stačí pro vznik jediné letky – kteří mluví anglicky dostatečně dobře na to, aby mohli hned začít s alespoň ročním výcvikem. Dalších 20 pošle tento měsíc do Velké Británie na výuku angličtiny,“ napsal list The New York Times.

Douglas Barrie, odborník na vojenský letecký a kosmický průmysl z Mezinárodního institutu pro strategická studia v Londýně, se domnívá, že těch pár strojů vývoj války příliš nezmění. I když mohou být stíhačky platné, Ukrajina se na ně prý nemůže spoléhat.

Nová taktika nefunguje

Vojenská taktika NATO spočívá ve vyladěné spolupráci pěchoty, dělostřelectva, armádních vozidel a letectva. Západ se snaží o to, aby Ukrajina tento styl převzala.

Armáda Kyjeva se měla pokusit tento přístup aplikovat na začátku protiofenzivy, jenže bez zmiňované letecké podpory. Tehdy měli Ukrajinci utrpět těžké ztráty, napsal web The New York Times. Velitelé se pak zřejmě vrátili ke staré taktice, která se soustředí primárně na ostřelování dělostřelectvem.

Ukrajinské jednotky podle Barrieho nikdy „nebudou v pozici“, v jaké by mohly spustit kombinovaný protiútok ve stylu západních armád. Jsou prý v jiné situaci a musejí bojovat jinak.

Letecká podpora podle expertů není všechno. „Dokud se na místo nedostane pěchota a skutečně ho nezabere, tak to místo nemáte. A nemůžete ho udržet,“ sdělil pro americký list plukovník ve výslužbě Steve Boylan.

Tagy: