Motorkáři se po zimě vrací na silnice
Na silnice se po zimní přestávce opět vrací motorkáři. Ostatní řidiči by tedy měli být obzvláště opatrní. Motorkáři jsou totiž po pauze „nažhavení“, aby vozidla protáhli, uvedl v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS instruktor autoškoly Jan Votruba. Dopravní expert Tomáš Neřold doplnil, na co si musí řidiči dávat pozor.
Jaro je podle Neřolda rizikové z několika důvodů. „Je to kombinace studeného asfaltu, studené motorky, pneumatik i studeného řidiče, který po pauze ještě nemá návyky a rutinu takovou, jako když jezdí například v červenci,“ popisoval expert. Na jaře je navíc horší přilnavost pneumatik k asfaltu. „Na silnicích leží i řada nečistot – po zimě například štěrk nebo větve ze stromů,“ vysvětloval.
ČTĚTE TAKÉ: Hříchy českých řidičů: Agresivní vybržďování i ostré předjíždění. Kdy je riziko nejvyšší?
Po zimní přestávce, kdy měli své stroje v garážích, se navíc motorkáři na první jízdu těší. „Jsou nažhavení na to, aby vozidla pořádně protáhli,“ řekl instruktor autoškoly Jan Votruba. Dodal také, že „ostatní“ řidiči si po zimě musí zase zvyknout, že budou na cestách motorky vídat.
Nejrizikovější křižovatky? Na I. P. Pavlova se protíná vše. Expert popsal, na co dávat pozor
Jednou z nejnebezpečnějších křižovatek v Česku je ta na I. P. Pavlova v Praze. Kříží se zde totiž prakticky vše, co si na silnici dokážete představit. „Jsme v centru Prahy, provoz je tu vyšší než kdekoli jinde,“ uvedl v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS krajský koordinátor BESIP Oldřich Kassl. Na co si dávat pozor?
Přesto ale není jaro nejrizikovějším obdobím. Tím jsou překvapivě letní měsíce. „Ve vysokých teplotách jsou řidiči unavení, je tam pokles pozornosti a horší soustředění a řidiči mohou motorku často přehlédnou,“ vysvětloval Neřold a dodal, že roli hraje i oslnění. „Motorkáře, protože jsou menší než auto a pohybují se rychleji, mají tendenci velmi špatně vnímat,“ doplnil.
S motorkami je vedle toho spojena i vysoká rychlost. „Například na Šumavě u Vyššího Brodu se to krásně klopí v zatáčkách, což je v provozu velmi nebezpečné a když řidič nepřizpůsobí rychlost a předvídatelnost, může to mít špatné následky,“ potvrdil Votruba.
Podle Neřolda by se motorkáři měli „vyřádit“ na místech, která jsou k tomu určená. Například na polygonech, kterých je v Česku zhruba kolem deseti. „Doporučoval bych také motoškolu. Každý by kromě investice do motorky měl investovat i do sebe a motoškolu navštívit,“ nechal se slyšet.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Proč v Česku bourají autobusy? Riziko je téměř všude, popsal instruktor autoškoly