Česko bere víc Ruské ropy
Rusko opět začalo vyvážet ropu ve velkém. Embargo platilo dva týdny a nevztahovalo se na Arménii, Bělorusko, Kazachstán a Kyrgyzstán. V platnosti ještě zůstává zákaz vývozu benzinu. Podle vyjádření hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy pro CNN Prima NEWS byl krok očekávaný, protože Rusko tím tratilo. Pro Českou republiku ale může být současná situace výhodná, protože řidiči na čerpacích stanicích mohou vidět zlevnění nafty.
Rusko k embargu sáhlo, aby stabilizovalo ceny pohonných hmot pro domácí trh. O ukončení zákazu informovala agentura Reuters. „Vláda zrušila restrikce na vývoz nafty dodávané do námořních přístavů potrubím, pokud výrobce dodává minimálně polovinu produkce nafty na domácí trh,“ uvedla podle Reuters vláda. Tamní vedení poté oznámilo konec omezení na sociální síti Telegram.
ČTĚTE TAKÉ: Dokončení Pražského okruhu dopravu ve městě nespasí. Na magistrále se paradoxně zhorší
Kovanda upozorňuje, že zákaz nebyl pro Rusko ekonomicky udržitelný. Země totiž potřebovala doplnit zásoby vyčerpané sklizní a pokračující vojenskou agresí na Ukrajině. „Ukončení zákazu nafty přinese tlak na pokles její ceny hlavně v zemích mimo Západ, do nichž Rusko vyváží přímo. Zprostředkovaně ale mohou ceny nafty klesnout i na Západě, včetně Česka,“ uvedl Kovanda.
Rusko k zákazu sáhlo také kvůli údržbě v rafinériích, problémům s infrastrukturou nebo růstu cen ropy na světových trzích. Dalším vlivem je i slabý kurz rublu.
Rusko loni vyvezlo téměř 35 milionů tun nafty. Vývoz benzinu činil za stejné období necelých 5 milionů tun. Od začátku embarga došlo k nárůstu cen pohonných hmot po celém světě. Někteří obchodníci museli vyhledávat alternativní zdroj dodávek. Na ruské komoditní burze ale naopak došlo během zákazu ke zlevnění obou komodit.
Zásobníky v Rusku jsou totiž plné a hrozilo by, že by se palivo nemělo kde skladovat. „Pokud by vývoz dieslu neobnovilo, tak by rafinérie musely začít pozastavovat svou činnost. Což by nakonec vedlo přesně k tomu, co se zákazem vývozu nyní Kreml snažil odvrátit – tedy k nedostatku paliv a dalšímu zvýšení inflace. Návrat rafinérií k plné produkci by po jejich odstavení nebylo technicky možné uskutečnit přes noc,“ uvedl Kovanda důvody, proč Rusko sáhlo k obnově vývozu.
Rusko zvýší clo za vývoz pohonných hmot
Rusko patří mezi největší producenty ropy na světě, v poslední době se však potýká s nedostatkem pohonných hmot. Ten je podle analytiků důsledkem kombinace negativních faktorů, které zahrnují údržbářské práce v rafineriích, problémy s infrastrukturou, růst cen ropy na světových trzích a slabý kurz rublu, jenž podporuje vývoz pohonných hmot.
Ruská vláda v pátek rovněž oznámila, že zvýšila clo na vývoz pohonných hmot přes prostředníky na 50 000 rublů (zhruba 11 500 korun) za tunu z dosavadních 20 000 rublů za tunu.