Trable kolem metra D. Na podzim se stavět nezačne, Prahu by to mohlo stát až miliardu navíc

Výstavba metra D se může protáhnout o více než rok. Náklady s tím spojené by pro Prahu znamenaly uhradit až miliardu korun navíc. Řekl to zastupitel za ANO Ondřej Prokop v souvislosti s tím, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zadávací řízení na druhou část trasy nové pražské podzemní linky. Bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) však upozorňuje, že obdobné problémy provázely také první etapu stavby metra a nakonec došlo k jejich vyřešení.

„Rozhodnutí je teď nepravomocné. Podobné bylo také u předešlého tendru na úsek Pankrác–Olbrachtova, kdy nakonec ÚOHS rozhodl ve prospěch dopravního podniku. Oba tendry vidím velice podobně. Je to jedna z největších stavebních zakázek v ČR vůbec, navíc ve velice specifické oblasti, kde se nepohybuje příliš firem, takže tam panuje silný konkurenční boj. Dopravní podnik deklaroval, že by se měl odvolat, a uvidíme, jak rychle rozhodne předseda ÚOHS,“ sdělil Scheinherr pro CNN Prima NEWS.

ČTĚTE TAKÉ: Sny o pražském metru. Hřib chystá linku C do Uhříněvsi, stát sází na podzemní vlaky

Přesto však připouští, že je takřka nemožné, aby se začalo stavět na podzim, jak bylo deklarováno. „Šance už jsou docela minimální, aby se to stihlo. To by musel ÚOHS rozhodnout skutečně velmi rychle,“ uvedl bývalý náměstek pro dopravu.

Ještě pesimističtěji se na to dívá Prokop – vidí další komplikace. „Druhá etapa na podzim nezačne zcela určitě, to je jistě už teď. I kdyby ÚOHS otočil stanovisko a nechal tendr doběhnout, tak zatím není vybrán vítěz, až se vybere, předpokládá se, že se druhý a možná i třetí v pořadí odvolají k ÚOHS a ten začne nové řízení,“ sdělil zastupitel hnutí ANO pro CNN Prima NEWS.

„Optimistický scénář začátku stavby druhé etapy je někdy jaro 2024. Bohužel. Přitom tendr byl vyhlášen v květnu 2022, nabídky přišly v prosinci 2022 a Praha tři čtvrtě roku nedělala nic. Nevybrala vítěze, stála na místě,“ dodal.

Miliarda navíc

Prokop zároveň varuje před dalšími náklady, které aktuální dění kolem metra D zřejmě způsobí. „Vícenáklady za konzervaci stavby nikdo neumí teď přesně vyčíslit. Některé práce na první etapě poběží dál, některé na podzim postupně skončí a utlumí se. Půjde pak o zbytečné náklady pro ostrahu, čerpání vody, sanace a bezpečnostní opatření rozdělených staveb. Lidé z DPP mimo záznam říkají, ze může jít až o tři miliony zbytečné vydaných peněz denně, když to na podzim nenaváže druhou etapou,“ popsal.

„Pokud by ÚOHS potvrdil, že se tendr musí zrušit a vyhlásit znovu, bavíme se o dalším zdržení více než jeden rok. Vícenáklady zbytečně vynaložené na konzervaci stavby tak mohou dosáhnout lehce i jedné miliardy korun,“ doplnil.

S tím však Scheinherr nesouhlasí. Problém by podle něj mohl nastat až za šest let. „Úplně tomu tak není, protože se stavba konzervovat nemusí. Stavba na úseku Pankrác–Olbrachtova bude probíhat až do roku 2029, takže to pak záleží na tom, jak se ty stavby potkají navzájem. To je ještě hodně daleko a jistě do toho vstoupí hodně faktorů během samotné výstavby,“ vysvětlil.

Stále věří, že termín dokončení celé stavby v roce 2029 je reálný. „Trochu se to posouvá, ale může to být záležitost třeba jen několika měsíců. Záleží, jak rychle rozhodne předseda ÚOHS a jak rychle se poté vybere vítěz tendru a podepíše se smlouva. Je v tom ještě hodně neznámých,“ řekl.

Tagy:
podzim metro ANO 2011 Adam Scheinherr Česko Praha Pankrác Dopravní podnik hl. m. Prahy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ondřej Prokop