Ukrajinské armádě pomáhají aukce i tomboly. Mladá influencerka přišla s účinnou strategií

Ukrajinští dobrovolníci se i po dvou letech války nadále snaží hledat způsoby, jak financovat armádu a udržet ji tak v boji proti ruským invazním vojskům. Podle listu The New York Times ozbrojeným silám nadále přispívá asi 80 procent občanů. Peníze se k armádě dostávají přes tomboly, aukce i sbírky na sociálních sítích.

Ani Ukrajincům žijícím daleko od fronty není válka lhostejná. Stovky dobrovolníků každý den hledají novou energii shromažďovat další finanční prostředky pro armádu, a to v době, kdy hrozí úpadek materiální a finanční podpory z USA.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Česko vystřelilo do vyšších pater politiky. Nákup munice tu řeší všichni, hlásí Zrno z Ukrajiny

A podle listu The New York Times jsou Ukrajinci úspěšní. V systému nejrůznějších sbírek přispívá údajně až 80 procent obyvatel. Ve středu toho všeho přitom stojí jen pár jmen. Mezi nimi grafická designérka a dnes už také influencerka Daria Chervonová.

Dívka společně s ostatními osobnostmi na sociálních sítích aplikovala na financování armády různé marketingové kampaně. Místo toho, aby se dobrovolníci skládali na jednu velkou částku – která by se třeba nikdy nevybrala, protože by byla pro dárce příliš velká – rozhodli se rozložit síly.

Síla sociálních sítí

Dobrovolníci tak organizují celou řadu menších sbírek, které dají dohromady obrovskou částku. Sama Chervonová takto vybrala v přepočtu 47 milionů korun, když sbírku rozdělila mezi ostatní dobrovolníky a každého pověřila vybráním několika desítek tisíc.

„S tím, jak se konflikt protahuje a jak se hybná síla na bojišti přesouvá na stranu Ruska, je podle fundraiserů stále těžší získávat peníze. To přimělo lidi, jako je Chervonová, aby si vypůjčili velké množství prodejních a marketingových technik, aby udrželi přísun darů. Pořádají aukce, organizují tomboly a zvou vlivné osobnosti k účasti na propagačních klipech,“ napsal list The New York Times.

Dobrovolníci takto dokážou vybrat obrovské částky, které stačí například na nákup několika kusů vojenské techniky. Ukrajinci podporující armádní úsilí ale dobře vědí, že jen zbraně k vítězství stačit nebudou.

„Přestože velkou pozornost vzbuzují sofistikované zbraně darované Západem, věci získané prostřednictvím ukrajinského crowdfundingu – jako teplé oblečení, neprůstřelné vesty a drony – jsou to, co vojáci potřebují a co pomáhá zvednout morálku,“ uvádí analýza.

Pomáhají i Češi

Že ukrajinští dobrovolníci skutečně nevybírají jen pár stovek, ale částky, které dokážou ovlivnit dění na frontě, potvrdila i ukrajinská vláda. Už v září informovala, že crowdfunding představoval tři procenta z celkových vojenských výdajů Ukrajiny.

Většinu sbírek organizátoři cílí na uživatele na sociálních sítích, snaží se ale dělat i fyzické akce. Například koncerty nebo výstavy.

„Když procházíte sociální sítě a vidíte, že vaši přátelé vybírají peníze, řeknete si: ‚Dobře, přispěju. Dobře, přispěju podruhé. No a můžu přispět i potřetí‘,“ řekla Ilja Pavlovyčová, osmadvacetiletá designérka.

V Česku podporuje Ukrajinu pomocí crowdfundingu například iniciativa Dárek pro Putina, pomocí které Češi přispěli stovky milionů na nákup vojenské techniky. Organizace Člověk v tísni vedle toho na Ukrajinu vybrala přes dvě miliardy korun.

VIDEO: Vojáci na Ukrajině v první linii

Tagy: