Stát chystá v roce 2023 rekordní investice do železnice. Co to bude znamenat pro cestující?

Cestující na železnici nemají za sebou lehké období. Řada rekonstrukčních prací a výluk pravidelně způsobovaly až hodinová zpoždění. Přestože v novém roce 2023 mnohé z problémů zaniknou, vzhledem k rekordnímu rozpočtu počítá Správa železnic s pořádným stavebním ruchem. Komplikace pocítí především lidé z Prahy.

Naplno by se měla rozeběhnout stavba několika úseků trati na pražské letiště včetně modernizace Masarykova nádraží. Předpokládá se dlouho očekávaný start modernizací stanic Praha-Smíchov a Praha-Bubny i akcelerace přípravy vysokorychlostních tratí. Financování staveb by se mělo opírat o historicky rekordní rozpočet Správy železnic v předpokládané výši 61,9 miliardy korun.

Dráha na letiště

Příští rok bude zásadní především pro připravovanou trať z centra města na letiště a na Kladno. „Odstartují hlavní práce mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, nově pak předpokládáme zahájení staveb v úsecích Praha-Bubny – Praha-Výstaviště a zahájení tendrů pro stavby Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží, která se významně rozšíří a díky nově vybudované platformě nabídne kvalitnější propojení nejen pro cestující veřejnost, kdy se mimo jiné zkrátí přestupní vazby na metro B, ale umožní i přímé propojení ulic Hybernská a Na Florenci,“ slibuje ministerstvo dopravy.

Smíchovské nádraží

Zahájena by měla být také dlouho očekávaná přestavba dalšího nádraží. „V hlavním městě by v příštím roce měla odstartovat rozsáhlá modernizace stanice Praha-Smíchov a zdvoukolejnění Branického mostu,“ uvádí resort.

Branický most je využíván především pro nákladní dopravu, pro osobní jen v případě výluk. Lidově se mu říká také „most inteligence“, jelikož na jeho stavbě pracovala řada právníků, filozofů, lékařů a dalších vzdělanců, kteří byli v 50. letech nuceni nastoupit do dělnických a pomocných profesí.

Brno či trať na Beroun

Stavět se však nebude pouze v Praze. Změn se dočká také moravská metropole. „Zahájíme tendr na modernizaci stanice Brno-Královo Pole, která mimo jiné počítá s výstavbou nové nádražní budovy,“ píše ministerstvo.

Rekonstruovat se bude rovněž trať z Prahy směrem na Beroun. Při probíhající modernizaci železnice z Prahy do Plzně dojde také na úsek hojně využívaný turisty. „Budeme se soustředit na další části třetího koridoru, a to v rámci optimalizace úseku Karlštejn – Beroun,“ sdělilo ministerstvo.

Příprava vysokorychlostních tratí

Resort také slibuje, že se posune příprava dlouho plánovaných vysokorychlostních tratí (VRT). „Intenzivní příprava bude pokračovat. Projekční práce běží na téměř 200 kilometrech tratí a v příštím roce se k nim přidají další úseky,“ uvádí ministerstvo.

Rychlovlaky na první úplně nové trati by mohly začít jezdit v roce 2028, zahájení stavby je plánováno na rok 2025. Stát připravuje jednotlivé trasy ve čtyřech základních verzích. Ty nejrychlejší s maximální rychlostí 320 km/h mají ČR propojit s evropskými metropolemi v okolí. Jedna taková povede z Prahy přes Ústí nad Labem směrem na Drážďany a Berlín, další z Brna přes Ostravu směrem na polské Katowice.

Konec klíčových oprav

Letošní rok byl na železnici ve znamení výluk a mimořádných událostí, které způsobovaly hodinová zpoždění. Tento problém snad na mnohých místech pomine dokončením aktuálních rekonstrukcí. A to především na trati mezi Prahou a Brnem. „Polovina roku 2023 přinese zásadní úlevu pro cestující na prvním koridoru, kam se vrátí dálkové vlaky,“ uvedl resort. Ty musely doposud využívat pomalejší trasu přes Vysočinu.

Rekonstrukce nádraží

Stát rovněž slibuje pokračování oprav nádraží. „Připravujeme rekonstrukci více než 130 nádražních budov. Jedná se třeba o budovy v Karviné, Chebu, Klatovech, Českých Velenicích, Svitavách, Letohradě, Čáslavi, Hlinsku v Čechách nebo v Lovosicích,“ píše ministerstvo.

Tagy: