Dobrý kolektiv je výhrou pro každého šéfa. Přátelská atmosféra a schopnost všech členů týmu táhnout za jeden provaz a vzájemně si pomáhat je klíčem ke špičkovým výkonům. Jak ale týmového ducha na pracovišti vyvolat a navíc i udržet? Chce to pevné odhodlání vedoucích pracovníků a jasně vytyčené cíle. Sám šéf navíc musí jít dobrým příkladem.
Na tom, jaká je atmosféra v pracovním kolektivu, se všichni jeho členové podílejí stejnou měrou. A všichni víme, že když si s kolegy rozumíme, chodíme do práce s větší radostí a úkoly nám jdou snáz od ruky. A to má za následek spokojenost jednotlivých pracovníků, tým, který táhne za jeden provaz, a spokojené vedení firmy. Tohle všechno dohromady pak tvoří ucelený kruh, kdy jedno pomáhá udržovat druhé.
Samozřejmě nežijeme v ideálním světě a občasné neshody v týmu jsou běžné. Nicméně rozdílné názory by neměly vést k zásadním rozkolům mezi kolegy, kteří se kvůli nim nedokážou dohodnout a ovlivňují tím úroveň svěřených projektů.
Pochvala dělá divy
„Ve většině případů se o dobré vztahy v práci stará personalista, který je k těmto účelům vycvičen. Už při samotném náboru nováčků na volné pozice může odhadnout, jak daný jedinec zapadne do kolektivu. Dále by měl podporovat a motivovat zaměstnance, vytvářet týmového ducha na pracovišti a případně řešit konflikty mezi zaměstnanci,“ radí web Orange Academy.
Ve většině firem je ale běžné, že péči o svěřený kolektiv má na starst přímý nadřízený. Ten by také měl své zaměstnance znát lépe než kdokoliv jiný. Vědět o jejich slabinách i přednostech. A podle toho s nimi zacházet, aby se v práci cítili dobře, a přitom odváděli dobré výkony.
To ostatně zdůrazňuje i Informační web: „Takové drobnosti a detaily, jako je obyčejná pochvala nebo povzbuzení, mohou dělat opravdové divy. Základem všeho je komunikace. Mluvte se svými zaměstnanci, zajímejte se o jejich pocity a nálady. Zeptejte se na pár otázek týdně a dodejte jim pocit bezpečí na pracovišti.“
Nadřízení nejsou rodiče, ale...
Šéfové tu nejsou od toho, aby řešili každou bolístku svých podřízených. Ve vztahu k ostatním by ale měli jít příkladem. Měli by dokázat jednat slušně a vstřícně a přitom asertivně a bez nežádoucích emocí. Takový přístup by pak měl být pilířem firemní kultury zacházení se zaměstnanci. „Sounáležitost s firemní kulturou a osobní vnitřní motivace jsou motorem pro kvalitní výsledky a přebírání zodpovědnosti. Zásadní roli ve spokojenosti zaměstnanců hraje také pocit významnosti, respekt nadřízeného a zároveň jeho upřímný zájem a celkově vztahy na pracovišti,“ říká pracovní psycholožka Stanislava Klocová pro web Personalista.cz.
Do případných sporů by měl vedoucí pracovník vstoupit tehdy, kdy se jejich účastníci nejsou schopní sami domluvit a nesoulad mezi nimi ovlivňuje firemní výsledky.
Vyhledávání problémových lidí není právě oblíbená část náplně práce leadrů, ale je potřebná. „Konflikty na pracovištích se stávají. Je však třeba řešit je zdravě a produktivně. V první řadě začněte bojovat proti pomluvám. Zaveďte politiku nulové tolerance vůči pomluvám a nahraďte je zdravou komunikací,“ píše Jobs.cz.
Zásadní pro bezproblémové fungování týmu je lidskost. Ne všichni jsme každý den úspěšní. Pochopení nezdaru druhého a schopnost nepoddat se negativním emocím i ve vypjatých chvílích patří k ceněným dovednostem, které výrazně posilují týmového ducha.
Velkým pomocníkem v udržení dobrých vztahů mezi kolegy v práci, jsou společné mimopracovní aktivity. O teambuildingu jsme psali tady. Další vhodnou variantou jsou třeba neformální snídaně nebo kulturní akce, například v poslední době tolik oblíbené únikové hry.