Už v pátek odstartuje první kolo prezidentského klání. Nejeden Čech, který se rozhodl dát hlas svému favoritovi mimo trvalé bydliště, již druhým týdnem netrpělivě vyhlíží svůj voličský průkaz. Bez něj totiž nebude připuštěn k volbám a o další průkaz si zažádat nemůže. Jak postupovat, pokud i přes řádně podanou žádost zatím nemáte o vyřízení svého průkazu žádné informace?
Písemnou či on-line žádost o voličský průkaz mohli lidé podat do pátku 6. ledna, osobně pak do středy 11. ledna do 16:00. Češi díky němu mohou volit ve kterémkoliv volebním okrsku v ČR, případně také ve kterémkoliv zvláštním volebním okrsku v zahraničí. Volebních místností je kolem 15 tisíc.
V minulosti se ale několikrát přihodilo, že voličský průkaz lidem i přes řádně podanou žádost nedorazil. Letošní volby rovněž nejsou výjimkou. Kdo bude chtít podpořit svého prezidentského favorita, měl by problém řešit co nejdříve. Jak tedy postupovat, pokud stále marně vyhlížíte ten svůj?
Ze všeho nejdříve je na místě kontaktovat obecní úřad v místě vašeho trvalého bydliště, ať už jste podávali žádost osobně, elektronicky, nebo poštou. „Tam si musíte zjistit, kdy a pod jakým podacím číslem byl voličský průkaz odeslán. Poté byste měli kontaktovat poštovní službu, skrze kterou byl dopis odeslán,“ poradila mluvčí ministerstva vnitra Hana Malá.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kompletní návod na voličský průkaz pro senátní a krajské volby
Upozornila, že bez voličského průkazu nikdo nebude mimo své bydliště připuštěn k volební urně. „A nemůže být vydán duplikátně, na každého občana je jen jeden. Bez něj nemůžete volit,“ doplnila pro redakci CNN Prima NEWS.
Stejný postup doporučuje mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Adresáti by měli kontaktovat svou nejbližší poštovní pobočku a ideálně jim dodat veškeré informace o dopise. Zpravidla stačí podací číslo, podle kterého půjde zásilka vystopovat i na webových stránkách. Pokud byl voličský průkaz odeslán jako obyčejný dopis, pomůže především údaj, kdy byl odeslán.
„Podle toho dohledáme, kde se právě nachází. Samozřejmě uděláme všechno pro to, abychom konkrétní dopis našli. Zatím jsme zaznamenali několik stížností, nikoliv ovšem kvůli tomu, že by se dopis ztratil, ale kvůli jeho zpoždění. Pokud někdo podá reklamaci, samozřejmě je tam standardní lhůta 30 dnů, ale řešíme to přednostně. Pokud to vyřešíme někdy po volbách, tak to bude voličům k ničemu,“ chápe Vitík.
K 9. lednu bylo podle statistiky České pošty podáno celkem 10 reklamací za celou Českou republiku. Na přepážkách bylo úspěšně vydáno pět dopisů, dva další byly uloženy, protože adresát nebyl prokazatelně doma a nemohl si průkaz převzít.
„A další dva dopisy doručili pošťáci na pochůzce. Poslední zásilka byla podána obyčejně, tu jsme uložili do schránky. Chyba se stát může, jedná se o jednotky lidí. Na druhou stranu, když jste zrovna daný člověk, který čeká na svůj dopis, taková statistika vás nezajímá,“ poznamenal Vitík.