Unikát Kimi opět závodil a bylo mu jedno, co předvede. Po nehodě prohlásil: Dobrá zábava

Jaký je to pocit řítit se ve formuli rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu? Takovou otázku kdysi dostal Fin Kimi Räikkönen. „Je to normální,“ zněla odpověď vždy chladného „Icemana“, který loni ukončil v F1 kariéru. Chtěl věnovat více času rodině, ovšem rychle ho opět začaly svrbět ruce. Návrat k „normálnímu pocitu“ při závodění v extrémním kvapíku zažil v americké populární sérii NASCAR.

Někteří fanoušci formule 1 možná stále utírají slzy kvůli tomu, že Räikkönen loni v prosinci definitivně opustil královnu motorsportu. Mistr světa z roku 2007 získal 21 triumfů v závodech Grand Prix. Byl ale unikátní i lidsky, novinářům například často dělal z rozhovorů peklo suchými a neortodoxními odpověďmi.

Populární Kimi dal závodění sbohem, chtěl vypadnout z kolotoče neustálé pozornosti a dělat radost své manželce Minně-Mari a dvěma dětem. Nicméně jednou závodník, navždy závodník. Už 42letý Räikkönen vydržel bez řízení rychlých vozů jen necelý rok a kývl na možnost naskočit do série NASCAR.

Pro Američany nejpopulárnější motorsport, ve kterém se auta více podobají těm, která je možno vídat běžně na silnici. Samozřejmě vyjma české dálnice D4, na které se může objevit i formule. Na oválech v USA už se rodák z města Espoo představil před časem, když si dával od formule 1 pauzu napřed formou rallye a pak právě v NASCAR. Nicméně to nebylo v elitní kategorii.

Tentokrát obdržel laso z nejsledovanějšího seriálu NASCAR Cup Series. O víkendu tedy usedl do chervoletu s číslem 91 a oprášil závodnické rukavice na trati Watkins Glen. „Nemám absolutně žádné plány,“ odpovídal svým stylem před debutem. Ten mu umožnil tým Trackhouse Racing, který patří bývalému jezdci Justinu Marksovi a zprostředkovaně také držiteli ceny Grammy rapperovi Pitbullovi. Tato stáj se snaží dávat prostor nejen Američanům, ale také zahraničním jezdcům, kterých je v šampionátu poskrovnu.

Co můžu ztratit?

Marks dokonce letěl do Švýcarska, kde Räikkönen pobývá, aby ho přesvědčil. Evidentně uspěl a Fin obdržel hutnou příručku k tomu, aby byl dostatečně připravený i po stránce pravidel. Nemohly chybět jízdy na simulátoru.

Web Racer zmiňuje, že Räikkönen se při samotné premiéře cítil více uvolněný než ve formuli 1. Mohl si užívat společné chvíle s rodinou v karavanu, nevnímal takové napětí, které ho provázelo mnoho a mnoho sezon v McLarenu, Ferrari, Lotusu nebo Alfě Romeo. Zkrátka o poznání příjemnější vzduch.

I proto se nijak nestresoval. „Nevidím v tom žádný risk. Co můžu ztratit? Je mi jedno, jak to dopadne, dělám to pro sebe. Buď prostě zajedete dobrý, nebo špatný výsledek. To se stane,“ vyprávěl před závodem.

V sobotní kvalifikaci si nováček po osmiměsíční absenci v prakticky neznámém voze vyjel 27. místo na startu pro nedělní závod na 90 kol. Ani druhý den si nevedl špatně. Naopak udivoval rychlou adaptací, dokázal se posunout až na devátou pozici a ukazoval, jak výjimečným pilotem je. Ovšem pro Räikkönena nastal konec těsně před polovinou závodu. Po tlačenici v šikaně trati Watkins Glen skončilo jeho auto v bariéře v nepojízdném stavu.

Comeback do světa motosportu neskončil slavně, nicméně svět se kvůli tomu nezhroutí. A zvláště ne v případě samotné legendy s pověstí „salámisty“. „Byla to zábava,“ komentoval později pro NBC. „Nabíral jsem postupem času sebevědomí, absolvoval pár dobrých soubojů,“ dodal.

Jestli nebyl příběh v NASCAR jednorázovou záležitost a hodlá pokračovat, nechtěl konkretizovat. „Uvidíme, nevím,“ prohlásil. Své si ale zčásti odpracoval.

Už před nedělním ostrým startem totiž naznačil, že by mohl svojí účastí v dominantně americkém prostředí pomoct jiným. „Jsem si jistý, že je tu spousta jezdců, kteří by chtěli dostat šanci, zkusit to. Ale není to příliš jednoduché. Takže to možná otevírá dveře k tomu, aby v NASCAR mohlo v budoucnu závodit více Evropanů.“

Tagy:
závod Formule 1 motorsport havárie NASCAR zábava motorismus sport formule 1 Kimi Räikkönen Grand Prix NASCAR Cup Series Pitbull Trackhouse Racing dálnice v Česku Justin Marks