Česko trápí nedostatek řemeslníků.
V Česku chybí skoro 300 tisíc řemeslníků a jejich nedostatek se v době koronavirové pandemie prohlubuje. Vyplývá to ze zjištění Střední odborné školy Jarov v Praze. Největší zájem je o zedníky a řemesla spojená s rekonstrukcemi. Mnozí ředitelé škol a učilišť navíc varují, že na trh mohou přijít špatně kvalifikované posily. Kvůli koronavirovým restrikcícm už totiž dlouhou dobu přicházejí žáci o praktickou výuku, která je pro získávání dovedností zásadní.
„Zákazníci poptávají především všechna řemesla spojená s rekonstrukcemi a stavbami rodinných domů. Nejvytíženější a nedostatkovou profesí je zedník, a to už třetí rok po sobě“ řekl CNN Prima NEWS Martin Ekrt, výkonný ředitel portálu NejŘemeslníci.cz. Nedostatek zedníků se podle něj dále prohlubuje s odlivem zahraničních pracovníků vlivem pandemie.
Jestliže člověk uvažuje o domluvě řemeslnické práce, je vhodné plánovat předem, upozorňuje Ekrt. „Pokud se rozhodnete v plné sezoně, ten nejlepší vám asi domů nedorazí,“ řekl. Komplikované je podle něj také sehnat specialistu na drobné práce. „Tím, že mají plné diáře, drobné zakázky řeší spíše hodinový manžel než specialista,“ vysvětluje.
Ekrt doporučuje vybírat si řemeslníka na základě kladných referencí. „Ideálně pokud znáte práci řemeslníka u někoho ve vašem okolí, což ve městech většinou možné není. Důležité je vidět na fotografiích, jak je práce odvedená,“ radí. Ředitel serveru sdružujícího řemeslníky také nabádá k uzavírání smlouvy o dílo u větších zakázek. „Pro řemeslníky, kteří to dělají dobře a dlouho, je to standardní postup,“ tvrdí.
Učňům chybí výuka
Nedostatkoví zedníci si podle Ekrta mohou v dnešní době vydělat velmi zajímavé peníze, pokud práci odvádějí kvalitně. Situace se však podle informací z učňovských oborů v nejbližší době nezlepší. Do budoucna může navíc utrpět také kvalita řemeslné práce. Studentům totiž chybí praktická výuka, která tvoří okolo 50 procent všech hodin.
Podle ředitelů škol by se přitom dala zařídit v souladu s dodržováním protiepidemických opatření. „Každý žák prý pracuje samostatně u svého pracovního stolu nebo u stroje přímo v dílně či v případě zahradníků venku,“ popsala možnou aplikaci praktické výuky reportérka CNN Prima NEWS Jana Schillerová.