Odpolední cestování Prahou se stává v posledních dnech disciplínou pro otrlé povahy. Uzavírka ulice Na Florenci způsobuje každý den v dopravní špičce zpožďování tramvají v přilehlých ulicích. Auta a vozy MHD se vzájemně blokují také na Smetanově nábřeží či v Karmelitské ulici. K tomu se aktuálně přidává rovněž uzavírka tramvajového provozu na Václavském náměstí a očekává se výluka v Holešovicích.
Podzimní měsíce bývají většinou obdobím, kdy Praha trpí největší dopravní zátěží. Na vlastní kůži to pocítili lidé, kteří v posledním týdnu cestovali přes centrum města. Své si vytrpěli jak cestující v MHD, tak řidiči automobilů.
ČTĚTĚ TAKÉ: OBRAZEM: Pražské tramvaje zažívají nebývalý boom. Podívejte se, kam povedou nové tratě
Doprava v odpolední špičce zkolabovala v minulém týdnu hned několikrát, především v oblasti kolem Masarykova nádraží, ulice Na Poříčí či Na Florenci. Problémy vyvrcholily ve středu v podvečer, kdy tramvaje stály desítky minut v řadě za sebou a mezi nimi se prodírali zoufalí řidiči. Lidé si poté na dopravní kolaps hojně stěžovali na sociálních sítích.
Naprosté zborcení pravidel provozu. https://t.co/gsdSNGBCb2
— Tramvaják pražský (@Tramvajak_Praha) October 25, 2023
Podle expertů z ROPID stojí za problémy hned několik faktorů. „Domníváme se, že příčinou je kombinace předprázdninového dne a omezení v místě, konkrétně aktuální uzavírka ulice Na Florenci. Kvůli ní je jedinou přístupovou cestou do oblasti Masarykova nábřeží pro auta ulice Na Poříčí, kudy vozy musí přijet i odjet, na křižovatkách se pak vzájemně blokují,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Zbyněk Jiráček, vedoucí odboru technického rozvoje a projektů ROPID.
Okruhy nebudou stačit, ukazuje studie. Musíme se na dopravu dívat jako celek, varují politici
Pokud nezačnou pražští plánovači brát dopravu ve městě jako celek a budou nadále řešit pouze jednotlivé projekty, které nenavazují na další, nastane v příštích letech ve městě problém, jemuž nezabrání ani dokončení okruhů. Shodují se na tom pražští politici s ohledem na novou studii vypracovanou pro Ředitelství silnic a dálnic. Analýza varuje, že se i přes dokončení okruhů doprava v některých místech v centru zintenzivní, například na magistrále.
Vliv mělo podle něj také specifické období a nárůst automobilové dopravy v centru. „V oblasti je hodně kancelářských budov a podzemní parkoviště, což má vliv na intenzitu automobilů v oblasti. Zároveň se nacházíme v podzimním období, kdy jsou intenzity automobilové dopravy nejvyšší a ještě k tomu byl den před podzimními prázdninami, což také přispívá vyššímu počtu cest,“ dodal.
Přelom října a listopadu označil za kritické také bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Měsíce říjen a listopad jsou každoročně nejintenzivnější a nejnáročnější měsíce na počet automobilů v pražských ulicích. Konkrétně na Florenci ale intenzita automobilové dopravy v posledním roce hodně sílí. V zácpách řidiči volí i nelegální cesty a porušují dopravní předpisy a blokují tím stovky cestujících v MHD,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Kritizuje vedení metropole za to, že neposiluje policejní hlídky a nepracuje s daty o zpožďování jednotlivých spojů. „Vedení hlavního města má k dispozici data z dopravních sčítačů o zpoždění jednotlivých spojů, ale zdá se, že s nimi už dále nepracuje. Místo, aby v dopravní špičce posílili policejní hlídky a zajistili Pražanům plynulejší návraty MHD domů ze školy či z práce, nechávají je ve štychu,“ doplnil. Současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) zatím na dotazy redakce nereagoval.
Nekoncepčnost v dopravě
Neútěšné situace si všímají také opoziční politici. „Zhoršená dopravní situace potvrzuje fakt, že pirátskému řešení chybí koncepčnost a větší naslouchání odborníkům na dopravu místo aktivistům. Už delší dobu jsme totiž svědky zásahů do dopravní infrastruktury, které nelze nazvat jinak než nekoncepční a hloupé, a které v minulém volebním období byly realizovány ruku v ruce prostřednictvím Pirátů a Prahy Sobě,“ uvedl pro CNN Prima NEWS šéf pražského hnutí ANO Ondřej Prokop.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pražská doprava kolabuje
Upozornil rovněž na problémy na jiných místech centra metropole. „Mimo jiné se jedná o Smetanovo nábřeží, kde nyní dochází k daleko větší kolizi dopravy hromadné a aut, v důsledku čehož narůstá zpoždění na obou stranách. Tento problém se pak řetězově přesouvá do dalších navazujících ulic, kde začíná doprava kolabovat tak, jak se nyní děje,“ doplnil Prokop.
Zpožďování tramvají je dlouhodobé
Praha si v brzké době přeje na nábřežích omezovat automobilovou dopravu. Experti z ROPID totiž spočítali, jak automobily zpožďují tramvaje. „Vyhodnocení dat z uplynulých měsíců ukázalo, že tramvajová doprava je v některých centrálních úsecích zpožďována. Ačkoliv v průměru nejde o vysoké hodnoty, vliv na stabilitu tramvajové dopravy je viditelný, dochází ke zpožděním v řádu minut, která narušují jejich pravidelnost a tím i spolehlivost tramvají v podstatné části Prahy,“ vysvětlil Jiráček pro CNN Prima NEWS.
Praha je druhým nejdražším městem k bydlení na světě. Trpí ale celé Česko, zjistili analytici
Náklady spojené s bydlením jsou v České republice třetí nejvyšší v Evropě, Praha je pak ve stejných parametrech dokonce druhým nejdražším městem světa. Informace přinesly statistiky analytiků ze srbské společnosti Numbeo. Češi zaplatí více než třeba Švýcaři, kteří mají násobně vyšší platy. Podle ekonoma Lukáše Kovandy za to může nedostatečná výstavba bytů.
Příčinou zpožďování tramvají vidí především v automobilové dopravě. „Dny, kdy je cestovní doba tramvají nejhorší, korelují se stupněm automobilového provozu. Z toho plyne, že automobilová doprava v daných úsecích je významným faktorem pro zpožďování tramvají,“ řekl.
Nejvýraznější je to podle jeho slov vidět na Smetanově nábřeží směrem k Národnímu divadlu, v Karmelitské směrem na Malostranskou a na Čechově mostě směrem k Právnické fakultě. „Jsou to velmi frekventované úseky, kvůli velmi vysokému počtu přepravených lidí je vliv na cestující zásadní,“ doplnil Jiráček.
Dopravu čeká další omezení
Dopravní situaci ve městě nepomáhá ani fakt, že od pondělí nejezdí tramvaje přes Václavské náměstí. Kvůli opravě trati bude víc než týden přerušený provoz mezi zastávkami Jindřišská a Lazarská. Výluka potrvá do středy 8. listopadu a dotkne se šesti denních a šesti nočních tramvajových linek.
Další výluka postihne cestující v pražské MHD v Holešovicích, kde kvůli opravě trati nepojedou tramvaje mezi zastávkami Výstaviště a Nádraží Holešovice. Výluka začala od půlnoci 27. října. Tramvaje se na svou původní trasu vrátí 6. prosince.