Vesmírná podívaná OBRAZEM: Souboj titánů i tanec galaxií aneb Teleskop odhaluje taje kosmu

Vesmírný teleskop Jamese Webba se již dva roky dělí o svá vědecká pozorování z kosmu. Za tu dobu odhalil světu dechberoucí úkazy, které by jinak zůstaly nepoznány. Mezi ně se řadí tančící galaxie, „souboj titánů“, vesmírné letokruhy, monumentální hvězdy či impozantní prstence. Podívejte se, co vše z kosmu dokázal přiblížit jediný teleskop.

Druhé výročí vesmírného teleskopu Jamese Webba připadlo na letošní léto. Při této příležitosti zveřejnili vědci 12. července „vesmírný tanec galaxií“, kterým se přezdívá Tučňák a Vejce.

ČTĚTE TAKÉ: Saturn V naživo. Americká raketa nesla lidi na Měsíc, stvořil ji nacistický génius

Za dobu svého působení dosáhl teleskop pokroku ve vědeckých cílech díky „novým objevům o jiných světech, životním cyklu hvězd, raném vesmíru a galaxiích v čase“, podotýkají odborníci.

Astronomové se v průběhu dvou let dozvěděli, v jakých podmínkách mohou vznikat kamenné planety, objevili také „ledové složky světů“. Mimo jiné studovali pozůstatky supernovy SN 1987A a Krabí mlhovinu, jejíž snímky jsou úchvatné.

Webbův teleskop také vyřešil záhady reionizace vesmíru a emise vodíku při splynutí galaxií. Pozoroval i nejvzdálenější splynutí černých děr a galaxií, které kdy byly detekovány.

Co však laiky zajímá nejvíce, jsou neuvěřitelné snímky vesmíru, které teleskop zachycuje. Ať už se jedná o detailní krásu Prstencové mlhoviny, pozůstatky supernovy Cassiopeia A či ikonickou mlhovinu Koňská hlava zachycenou ve spolupráci s Hubbleovým vesmírným dalekohledem NASA/ESA a dalekohledem ESA Euclid.

Astronomové také publikují snímek měsíce. Tím posledním byl vyhlášen zářivý kvasar připomínající prsten s drahokamy. Za zmínku stojí i úkaz nazvaný „Souboj titánů“. Jedná se o galaxii NGC 3256, která je stejně velká jako Mléčná dráha. Snímek konkrétně zachycuje následky dávného kosmického střetu. „Tato deformovaná galaxie je pozůstatkem čelní srážky dvou stejně masivních spirálních galaxií, které se podle odhadů setkaly přibližně před 500 miliony let,“ uvádějí odborníci.

Ve výše přiložené galerii si prohlédněte snímky teleskopu, které přibližují krásy kosmu.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Astronaut Svoboda se připravuje do vesmíru. Prozradil, kdy zahájí misi a jaký bude výcvik