Bodový systém se změní. Za neuhrazenou pokutu z minulosti můžete dostat botičku

Dopravní kontrola - ilustrační

Vláda schválila změnu bodového systému

Za dopravní přestupky možná budou místo současné sedmibodové škály policisté a úřady nově ukládat dva, čtyři a šest bodů. Návrh schválila vláda, nyní jej projedná Parlament. Na Twitteru to uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Nový systém, který začne platit od roku 2022, by měl přísněji postihovat závažné přestupky.

Body budou udělovány podle závažnosti přestupků. Původně ministerstvo navrhovalo pouze dvě sazby, po připomínkách ostatních resortů, úřadů a veřejnosti však nakonec ponechalo v systému i dvoubodovou hranici například u překročení rychlosti o více než 10 kilometrů za hodinu (km/h), méně než 20 km/h v obci a méně než 30 km/h mimo obec.

U bagatelních prohřešků, jako je například špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h se nově má snížit maximální pokuta o 500 korun na 1 500. Policie navíc může tyto přestupky řešit i domluvou. Naopak u nejzávažnějších přestupků může řidič přijít o řidičské oprávnění až na tři roky. Dosud byla nejdelší doba zákazu řízení dva roky. Zároveň se u přestupků, jako je například nepovolené vjetí na železniční přejezd, zvýší i pokuty z pěti tisíc na 25 tisíc korun.

„Za ty horší přestupky – projetí na červenou, ale zejména vjezd na železniční přejezd, ujetí od místa nehody nebo alkohol za volantem –⁠ se zpřísňuje trest, a to zejména peněžitý. Naopak u banálních přestupků typu špatné parkování či nerozsvícená světla se nejen ustupuje úplně od udělování bodů, ale současně se i snižuje hranice pokut,“ řekl Havlíček novinářům už před jednáním vlády. Ze dvou na čtyři body se naopak zvyšuje trest za telefonování za jízdy.

„Není to ale jen o bodovém systému, je to současně o dodržování bezpečné vzdálenosti. Zatímco dosud to bylo tak, že to mohli (policisté) pokutovat až v momentě, kdy nastala nehoda, v tuto chvíli se musí dodržovat bezpečná vzdálenost 30 nebo 50 metrů podle toho, o jaký typ vozidla se jedná,“ dodal ministr.

Novinkou bude mimo jiné řidičský průkaz na zkoušku, řidičům do dvou let od získání oprávnění bude hrozit zabavení průkazu už při dosažení šesti trestných bodů. Zavedena bude taktéž povinnost řidiče nosit reflexní vestu při vystoupení z auta do vozovky při nouzovém stání i v obci a nově bude výslovně zakázáno také parkovat na chodníku. Jedním z návrhů, který by měl zejména v Praze zrychlit vyřizování přestupků, je také přesunutí agendy z magistrátu na jednotlivé městské části.

V novele silničního zákona ministerstvo taktéž navrhuje, aby se na určitých značených dálničních úsecích zvedla maximální povolená rychlost na 140 km/h. Havlíček také řekl, že nově bude lidem k dispozici jejich počet bodů v elektronické podobě.

Za nesplacenou pokutu botička

Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) v pondělí informoval, že by policisté a celníci mohli dostat možnost na místě odebrat registrační značku vozu či nasadit takzvanou botičku těm vozidlům, jejichž řidiči mají nesplacený dluh za dřívější dopravní přestupek. Návrh ministerstva vnitra schválila vláda.

Nový právní předpis, který by mohl začít platit od poloviny příštího roku, má pomoci vymáhat pokuty především od cizinců. Podle dřívějšího Hamáčkova vyjádření zahraniční řidiči uložené pokuty na místě neplatí. Proces vymáhání je velmi složitý a motoristé páchají přestupky opakovaně. Podle důvodové zprávy zůstává neuhrazeno zhruba 60 procent pokut, které policie nevybere na místě. Obecní úřady pak od zahraničních provozovatelů aut vymůžou mezi 28 a 57 procenty pokut.

Policisté i celníci by proto měli mít podle návrhu přístup do nové propojené evidence nedoplatků za dopravní přestupky. Při kontrole by tak měli právo požadovat po řidiči uhrazení dosud nesplacené částky v hotovosti či kartou. Pokud by řidič nedoplatek na místě neuhradil, mohli by mu policisté nebo celníci nařídit, ať zajede na nejbližší vhodné místo, kde by mu buď odebrali registrační značku, nebo nasadili botičku. Následně by informovali provozovatele vozu.

V současnosti vede podle úřadu špatná vymahatelnost nedoplatků za dopravní přestupky k tomu, že lidé opakovaně porušují pravidla silničního provozu. Řidiči kamionů nedodržují zejména takzvané sociální předpisy – stanovenou dobu řízení, bezpečnostní přestávky a odpočinek – a ohrožují bezpečnost provozu. Provozovatelé pak poškozují silnice přetíženými auty a dostatečně neplatí mýtné. Řidiči překračují povolenou rychlost či jezdí pod vlivem alkoholu.

Tagy: