Výhled ze vzducholodě i úchvatné muzeum. Závod 24 hodin Le Mans oslní nejen milovníky sportu

24 hodin Le Mans

Netradiční pohled na okruh Le Mans z Goodyear vzducholodě

Jeden z nejslavnějších motorových závodů 24 hodin Le Mans. Bitvu o věčnou slávu ve světě řvoucích motorů sleduje přímo na okruhu ve Francii okolo 250 tisíc lidí. Já jsem měl tu čest sledovat velkolepou záležitost, která se odehrávala jen pár centimetrů ode mě, a poznat tak na vlastní kůži, že i laik v tomto sportu si zde přijde na své. Redakce CNN Prima NEWS se pokusí vám přiblížit tu opojnou vůni oleje, spálených gum, ale i pocit nekonečné zábavy na celý víkend.

Když se jel v roce 1923 první ročník závodu, jen málokdo čekal, že se za necelé století po silnici budou předhánět auta, která dosáhnou rychlosti vyšší než 350 km/h. A že to v hledišti bude sledovat přes 200 tisíc fanatiků. I když… v obrovském závodním areálu si na své přijdou i rodiny s dětmi, milovníci hudby či food a beerblogeři.

Traduje se, že domácí si na závod berou týdenní dovolenou a vyráží si užít závody dosyta už od pondělí. Hlavní program však začíná v pátek. My jsme po příletu vyrazili za zážitkem, který zažijete nejspíš jen jednou za život. Společnost Goodyear si potřetí během Le Mans připravila pro fanoušky jako atrakci vzducholoď. Musím přiznat, že obří gumová věc ve mně ze začátku nevyvolala úplně důvěru, ale při pohledu na úžasný okruh v Le Mans z ptačí perspektivy jsem na všechny obavy zapomněl. „Tohle jsem ještě nezažil a nejspíš už nezažiju,“ komentoval trefně jeden z mých kolegů.

V pátek večer byl na programu další nečekaný trhák. Na stráni se podle mých odhadů nashromáždilo zhruba 9 tisíc lidí, kteří si vychutnávali hudbu od známých DJ. Největší ohlas měl světoznámý Martin Solveig, který publikum před vrcholem víkendu parádně rozproudil. Menším minusem byly pouhé dva stánky na pivo a tedy nekonečné fronty. To jako Čech neodpouštím.

Sobotní program v sobě zahrnoval start závodu, který vypukl v 16 hodin. Na velkolepém zahájení nechyběly ani vojenské stíhačky, které za sebou nechaly barvy francouzské vlajky. A pak to začalo. Řev lidí ihned po startu několinásobně přehlušil silný zvuk motorů.

Rád bych poznamenal dva zábavné fakty. Ten první: Historie vzducholodě Goodyear sahá až do roku 1912, kdy inženýři vyvinuli speciální materiál potřebný pro stavbu letadla lehčího než vzduch. Polotuhá vzducholoď se objevila na různých akcích včetně olympijských her, závodů Daytona 500 a 500 mil Indianapolis. Vzducholoď Europa navíc v 70. a 80. letech minulého století navštívila i evropské akce a přeletěla nad slavnými místy jako londýnský Big Ben nebo římské Koloseum. Dnes je Goodyear celosvětově uznávaným ambasadorem značky a mluví se o ní v mnoha popkulturních produkcích.

A druhý zábavný fakt? Auto týmu United Autosports vyletělo z tratě ihned při startu. Právě v tomto případě se krásně ukázalo, jak je závod dlouhý. Přestože hned od začátku měl tým ztrátu několika kol, z celkových 62 aut dojel na 14. místě.

Dechberoucí muzeum i vhled do stáje

Během dlouhého závodu nezapomněli pořadatelé ani na další atrakce. Jedním z dechberoucích míst je tamější muzeum. Pohltí vás historický duch z vystavených aut, závodních kombinéz, replik okruhu z let napříč stoletím a nechybí ani česká Tatra. V areálu si také návštěvníci mohou vyzkoušet, jaké to je sedět ve vojenské stíhačce, jet závod na simulátoru, užít si výhled z ruského kola či podívat se při troše štěstí do stáje závodního týmu. A my měli díky společnosti Goodyear také možnost vidět, jak probíhá příprava pneumatik během závodů.

Pneumatiky Goodyear byly na všech vozech třídy LMP2. A právě tento souboj byl mezi všemi nejzajímavější. Na prvenství útočil i bývalý fantastický pilot Formule 1 Robert Kubica, který nakonec se svým týmem skončil druhý, tedy za týmem Jota z Velké Británie.

Slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v hlavní kategorii, a tudíž i popáté za sebou, vyhrála Toyota s vozem číslo 8, v němž se střídali Novozélanďan Brendon Hartley, Švýcar Sébastien Buemi a Japonec Rjo Hirakawa. Ti navázali na tři triumfy v řadě z let 2018 až 2020, loni dojeli druzí za stájovými kolegy v sedmičce. Letos si obě Toyoty pořadí prohodily.

Příští rok to bude 100 let od prvního závodu a očekává se velkolepý program. Do hlavního závodu by se měly vrátit tři nejúspěšnější značky historie Porsche (19 vítězství), Audi (13) a Ferrari (9). Své štěstí bude určitě chtít zkusit i francouzská značka Peugeot. Už teď je jasné, že se máme na co těšit a já bych tuto zkušenost doporučil všem milovníkům sportu, ale i těm, kteří jsou v této oblasti laiky.

Tagy: