Výroba medového dortu Marlenka
Medový dort Marlenka vycházející ze starého arménského receptu a pocházející z Frýdku-Místku na severní Moravě, se vyváží do více než padesáti států na všech kontinentech. Majitel společnosti Marlenka Gevorg Avetisjan pro ještě lepší výrobní postup koupil unikátní osmdesátimetrovou výrobní linku.
„Je jediná na světě a snažili jsme se, aby ‚pracovala‘ tak, jako by šlo o ruční práci. Roboty jsme naprogramovali tak, aby dělaly přesně to, co ruce. Zpočátku jsem si ale myslel, že je to nereálné,“ popisuje v reportáži CNN Prima NEWS Avetisjan.
Na otázku, zda jde o dort z dob jeho babiček, odpovídá: „Už ano, dnes ho děláme tak, jak se to před lety dělalo doma. Jsem rád, že jsme to dokonale zvládli a výrobní linka takto dopadla.“ A vzápětí vzpomíná: „Před tím jsme dorty vyráběli jinak, ale to se mi nelíbilo. Proto jsem investoval do další osmdesátimetrové výrobní linky, která je ještě dokonalejší.“
Výrobní postup Gevorg Avetisjan neprozradí, ale přiblíží, odkud pochází základní surovina, tedy med. „Pracují pro nás prakticky všichni včelaři v Tatrách na Slovensku. Měsíčně kupujeme 15 tun medu, ročně až 180 tun. A pořád víc a víc,“ vypočítává a s nadsázkou dodává: „Uvidíme, jestli včely budou stíhat pro nás med vyrábět.“
Právě díky medu vděčí nejen Marlenka, ale i dalších padesátých výrobků společnosti, za unikátní vlastnosti. „Dort vyrábíme z opravdu kvalitních medů, díky tomu vydrží tři měsíce v pokojové teplotě a devět měsíců v ledničce. To je také světový unikát, protože žádný jiný medový dort tak dlouho nevydrží,“ tvrdí Avetisjan.
Znají ji v 52 státech všech kontinentů
Marlenka pravidelně putuje do 52 států po celém světě, každým rokem přibývá zákazníků v nových regionech. Aby se tam dostala, podílí se na její výrobě, distrubuci a dalších návazných činnostech v současnosti 310 zaměstnanců, dalších 16 přibyde v říjnu 2021. „Ale i tak je to málo, lidé nám chybějí,“ doplňuje Gevorg Avetisjan, který založil Marlenku v roce 2003 se svou sestrou, jež upekla první dort.
Nshan Avetisjan, výkonný ředitel Marlenky a syn zakladatele, provádí štáb CNN Prima NEWS po nově otevřeném Návštěvnickém centru, kde lze tzv. nahlédnout pod pokličku výroby Marlenky. Doplňuje ho i muzeum, v němž se nachází sporák, na kterém teta průvodce upekla první dort.
Zajímavostí a zpříjemněním centra je atmosféra včelího úlu, ale i design, který se přibližuje království medu, ze stropu visí medové kapky, vidět jsou i plástve, květinky.
„Centrum ročně navštíví 25 tisíc lidí, počet bychom chtěli zdvojnásobit. Zřejmě by se nám to již i povedlo, nebýt pandemie koronaviru,“ vysvětluje Nshan Avetisjan. Na centrum a muzeum navazují též obchod a kavárna. Jde o koncept, který by Marlenka ráda rozšířila po republice.
„Firemní obchod, kde se dají koupit také kompoty či limonády i džusy vyrobené samozřejmě z medu, s návaznými službami plánujeme otevřít v příštím roce,“ dodává Gevorg Avetisjan.
Zážitkem se může stát návštěva kavárny a vychutnání si pětiminutového rituálu „výroby“ kávy z džezvy, která se ohřívá v horkém písku. A vrcholem je, že ji ke stolku přiveze mluvící robot. Záměrně jde o snoubení starého receptu s novou dobou.