Počasí může ovlivnit volební výsledky podobným způsobem, jakým se tomu děje u množství prodaného piva, upozornil reklamní expert Vilém Rubeš. Nižší či vyšší volební účast v závislosti na zimě, sněhu nebo náledí může volbu zvrátit ve prospěch jednoho z kandidátů. Nedá se ale bezpečně určit, kterému z nich by lepší počasí prospělo.
„Největší marketér pro pivo je sluníčko. V horkém létě se vypije mnohem více piva, než když je mizerně. To samé platí o volebních dnech,“ vysvětlil Vilém Rubeš ve Zprávách PLUS na CNN Prima NEWS. V zimním období podle něj počasí ovlivňuje volební účast ještě výrazněji. Kvůli mnoha proměnným však podle něj nelze předpovídat, kterému z kandidátů by sníh a mráz nebo naopak jasná obloha mohly pomoci.
„Není to konzistentní masa lidí. Nepřijdou nějaké skupiny – pokud bude na horách krásně a nepřijdou ti, kdo jezdí za draho lyžovat, ovlivní to volby jinak, než kdyby k urnám nepřišli jiní,“ vylíčil marketingový odborník.
Evropské volby
Vyšší či nižší volební účast neznamená jednoznačnou výhodu pro jednoho z kandidátů ani podle odborníka na mediální komunikaci Karla Křivana. „Minule pomohla vyšší účast v druhém kole Miloši Zemanovi, letos byla vysoká už v prvním kole. Záleží, která skupina se rozhodne k volbám jít, o to se teď hraje,“ popsal expert. Klíčová podle něj bude hlavně role podporovatelů Danuše Nerudové a Pavla Fischera.
Snaha odradit tyto lidi od návštěvy volebních místností je podle něj zároveň jednou ze strategií Andreje Babiše. „Štáb kandidátů má tři úkoly – dostat své voliče k urnám, přesvědčit nerozhodnuté a voliče soupeře znechutit tak, aby k volbám nepřišli,“ shrnul Křivan.
Ve snaze o mobilizaci nerozhodnutých jsou podle něj kroky kandidátů sázkou na nejistotu. „Hrajete na hraně, vůbec nic není jasné. Když je třeba někdo agresivní v diskuzi, může nechtěně mobilizovat i svoje odpůrce. Ti zavolají kamarádům či příbuzným ve snaze přesvědčit je, aby volili proti vám,“ vysvětlil odborník rizika kampaně.