Privátní značky přibývají, původ je nejasný
Privátní značky jako polštář proti drahotě? Jejich podíl na pultech roste. Z toho ale nemají radost zemědělci, kterým vadí, že lidé často ani nevědí, kdo a kde potravinu vyrobil. Ekonomové se navíc obávají, že takzvané privátky postupně vytlačí české potravináře z trhu.
Některé privátní značky název výrobce uvádí, další už ne – zákazník se pouze dozví, že potravina pochází z Polska. Podle Zemědělského svazu je to nemorální. „Měli bychom produkovat nejenom značku Česká republika, české potraviny, ale i značku konkrétního výrobce, abychom věděli, který potravinář nebo zemědělec potravinu vyprodukoval,“ uvedl pro CNN Prima NEWS předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha.
Zástupci supermarketů se ovšem brání a říkají, že konkrétní potravina, která se prodává pod privátní značkou, může mít dva až tři výrobce, a proto se název firmy nedozvíme. „Postup je absolutně v souladu s legislativou a čím dál tím víc výrobců privátních značek ukazuje i značku výrobce. Tam, kde jich ale je několik a vzájemně se doplňují, je logické, že tam být uvedeny všechny nemohou,“ sdělil redakci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
ČTĚTE TAKÉ: Drahé potraviny? Zemědělci zlevnili, na řadě jsou supermarkety, zdůrazňují ekonomové
Někteří spotřebitelé, které CNN Prima NEWS oslovila, uvedli, že víc než značka výrobce je pro ně důležitá cena. „Musíme se přizpůsobit tomu, co je na trhu a kolik vyděláváme,“ uvedla oslovená žena. Dotázaný muž by naopak rád výrobce znal, například kvůli kvalitě výrobku.
Nižší kvalita? To už neplatí
Podíl privátních značek se v jednotlivých supermarketech pohybuje od 20 do 75 procent. Většina obchodních řetězců už avizovala, že jich bude prodávat ještě více. „Ani v České republice neplatí, že privátní značky jsou potraviny s nižší kvalitou. To svého času tak bývalo, ale už to tak není,“ sdělil pro CNN Prima NEWS agrární analytik Petr Havel.
Ekonomové chválí privátní značky za jejich cenu, výhrady ale směřují k budoucnosti. „Pokud by se zadařilo privátním značkám vyráběným v Polsku nebo někde v zahraničí a pokud by v důsledku toho krachovali domácí potravináři, tak to je samozřejmě špatná zpráva jak pro český trh práce, tak pro českou státní kasu,“ doplnil pro CNN Prima NEWS ekonom Lukáš Kovanda.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Češi nechávají v polských obchodech miliardy. Hrozí ovšem i pokuty, varují celníci
Privátní značky jsou také v hledáčku antimonopolního úřadu, který upozorňuje na to, že by mohly postupně vytlačovat z trhu tradiční výrobce.