Vzniká hra z období husitských tažení. Dělá na ní jediný Čech, spustil crowdfunding

1428: Shadow of Silesia je česká hra zasazená do období husitských tažení.

Trailer k české hře 1428: Shadow over Silesia

Husitské tažení do Slezska se špetkou magie. Tak by se dala popsat chystaná počítačová hra 1428: Shadow over Silesia, která sleduje skutečné historické události na českém území. Na titulu dělá jediný Čech – vývojář Petr Kubíček. Redakci CNN Prima NEWS sdělil, že původně na hře pracoval ve volném čase a financoval ji z vlastních úspor, nyní ale odstartoval crowdfundingovou kampaň na Hithitu, aby vývoj českého titulu z husitského prostředí dotáhl do zdárného konce. Hře nebude chybět ani český dabing.

Příběh hry bude vyprávěn z pohledu dvou hlavních postav: mrzutého husitského hejtmana Hynka a johanitského rytíře Lothara. Každý z nich stojí na jiné straně barikády a jde za svými cíli, jejich osudy se ale v rámci vyprávění postupně propletou. Co se týká náplně Shadow over Silesia, hráči budou prozkoumávat hrady i kobky, plnit rozličné úkoly, řešit náročné hádanky, bojovat s nepřáteli a postupně rozplétat děj zasazený do českých reálií, byť okořeněných o magii či oživlé kostlivce.

Gamer Babiš? Předvolební vábnička. Premiér se chlubí herním průmyslem, kterému nepomohl

Premiér Andrej Babiš (ANO) se ve své předvolební knize „Sdílejte, než to zakážou“ chlubí úspěchy české herní scény. Tuzemským tvůrcům her také slíbil do dalších let podporu ze strany státu. Ti ale připomínají, že se Babiš během svého osmiletého působení ve vládě nijak k výraznější podpoře českého herního průmyslu neodhodlal. Někteří z nich ho označili za demagoga, který se na úspěších vývojářů snaží jen přiživit a nalákat tak další voliče.

„Práce na hře začaly v létě 2019. První tři měsíce jsem kompletně strávil jen četbou knih a zjišťováním informací. Většinu věcí dělám sám, takže i výzkum. Kromě toho se snažím některé věci konzultovat s historiky, ale většinou jsou časově vytížení a bohužel se mi nepodařilo najít nikoho, kdo by tomu byl ochoten věnovat spoustu hodin svého volného času. Navíc zadarmo,“ řekl Kubíček redakci CNN Prima NEWS.

„Sem tam se ozve někdo z fanoušků a upozorní mě na nějakou nesrovnalost. Jsem za to vděčný. Hra je ale silně stylizovaná a obsahuje fantasy prvky, takže si nedělá ambice stát se historicky přesnou hrou, jako je třeba český titul Kingdom Come: Deliverance. Ale snažím se, aby to působilo věrohodně,“ zdůraznil. „Má to být, jako když si přečtete Husitskou trilogii od Andrzeje Sapkowského nebo třeba ságu Písně ledu a ohně od George R. R. Martina,“ dodal.

Nápad na hru k němu ale přišel mnohem dříve, než na ní začal skutečně pracovat. Původně měla být jen 2D a zaměřena téměř výhradně na souboje, třebaže rovina se dvěma znesvářenými stranami a boj s „větším zlem“ zůstala.

„Čas běžel a nápad se proměňoval. Jsem fanoušek historie a husitství. V době, kdy jsem dočetl zmíněnou Husitskou trilogii, mě napadlo, že ty dvě znepřátelené strany pro mou hru mohou být husité a křižáci. Začal jsem sbírat informace a našel perfektní období, ve kterém by se můj příběh mohl odehrávat. Nakonec se hra ve svém designu úplně proměnila a přešla do 3D, ale původní nápad zůstal stejný,“ vysvětlil český vývojář, jak velkou proměnou prošel jeho projekt.

O volném čase a z vlastních úspor

Aktuálně je hra v produkční fázi, přičemž hotová a hratelná je přibližně polovina obsahu. Zbývá tedy dokončit druhou půlku a následně také vyladit celý titul jako takový. „Na hře pracuji sám, ale pomáhají mi další lidé v oblasti grafiky, animací, hudby, dabingu a také tým dobrovolných testerů,“ přiblížil Kubíček.

V průběhu září odstartoval crowdfundingovou kampaň na Hithitu s cílovou částkou půl milionu korun, zatím má na kontě přes 300 tisíc. Původně ale nic takového neměl v plánu. „Když budu upřímný, vůbec jsem nic takového dělat nechtěl. Hru jsem začal dělat hlavně pro zábavu a neměl jsem s ní přehnané ambice. Navíc předběžný přístup, který v kampani nabízím, není pro příběhovou hru úplně vhodný. Jenže ono všechno není vždy tak, jak si člověk naplánuje,“ přiznal se pro CNN Prima NEWS. Obsah 1428: Shadow over Silesia totiž postupně nabobtnal o třetinu a vývoj si žádal čím dál více času i peněz.

„Všechno jsem zatím dělal jen ve volném čase a financoval z úspor. Teď se ale potřebuju do vývoje vrhnout na sto procent, abych to dotáhl do zdárného konce a dal tomu nějakou kvalitu. Navíc chci zjistit, kolik lidí to zajímá, a získat zpětnou vazbu, abych věděl, že to dělám dobře. Když kampaň uspěje, hra vyjde příští rok a věřím, že bude super. Pokud ne, půjde pro mne o silný signál, že jsem projekt přecenil a lidé ho nechtějí. Mám pak sice v plánu hru dodělat, ale určitě se to posune. Možná i o rok nebo dva,“ nastínil své plány Kubíček.

V rámci kampaně láká tuzemské hráče na český dabing, který jinak kvůli vysokým nákladům a nízké návratnosti téměř vymizel. „Celé to vlastně vzniklo náhodou. Hodně lidí si o dabing říkalo v komentářích při oznámení hry minulý rok, a to někdy i dost nevybíravě. Věděl jsem o amatérské dabingové skupině Fénix ProDabing a to, co dělají, se mi líbilo. Řekl jsem si, že za zeptání nic nedám a zkusil jsem je kontaktovat. Slovo dalo slovo a domluvili jsme se na spolupráci,“ osvětlil autor, jakým způsobem domluvil české znění.

„Zaplatit profesionální herce by bylo naprosto nereálné, i u anglického dabingu hodně improvizuji. Výsledek ale předčil má očekávání, jsem z jejich práce nadšený,“ řekl redakci CNN Prima NEWS na závěr.

Tagy: