Trailer k české hře 1428: Shadow over Silesia
Husitské tažení do Slezska se špetkou magie. Tak by se dala popsat chystaná počítačová hra 1428: Shadow over Silesia, která sleduje skutečné historické události na českém území. Na titulu dělá jediný Čech – vývojář Petr Kubíček. Redakci CNN Prima NEWS sdělil, že původně na hře pracoval ve volném čase a financoval ji z vlastních úspor, nyní ale odstartoval crowdfundingovou kampaň na Hithitu, aby vývoj českého titulu z husitského prostředí dotáhl do zdárného konce. Hře nebude chybět ani český dabing.
Příběh hry bude vyprávěn z pohledu dvou hlavních postav: mrzutého husitského hejtmana Hynka a johanitského rytíře Lothara. Každý z nich stojí na jiné straně barikády a jde za svými cíli, jejich osudy se ale v rámci vyprávění postupně propletou. Co se týká náplně Shadow over Silesia, hráči budou prozkoumávat hrady i kobky, plnit rozličné úkoly, řešit náročné hádanky, bojovat s nepřáteli a postupně rozplétat děj zasazený do českých reálií, byť okořeněných o magii či oživlé kostlivce.
„Práce na hře začaly v létě 2019. První tři měsíce jsem kompletně strávil jen četbou knih a zjišťováním informací. Většinu věcí dělám sám, takže i výzkum. Kromě toho se snažím některé věci konzultovat s historiky, ale většinou jsou časově vytížení a bohužel se mi nepodařilo najít nikoho, kdo by tomu byl ochoten věnovat spoustu hodin svého volného času. Navíc zadarmo,“ řekl Kubíček redakci CNN Prima NEWS.
„Sem tam se ozve někdo z fanoušků a upozorní mě na nějakou nesrovnalost. Jsem za to vděčný. Hra je ale silně stylizovaná a obsahuje fantasy prvky, takže si nedělá ambice stát se historicky přesnou hrou, jako je třeba český titul Kingdom Come: Deliverance. Ale snažím se, aby to působilo věrohodně,“ zdůraznil. „Má to být, jako když si přečtete Husitskou trilogii od Andrzeje Sapkowského nebo třeba ságu Písně ledu a ohně od George R. R. Martina,“ dodal.
Nápad na hru k němu ale přišel mnohem dříve, než na ní začal skutečně pracovat. Původně měla být jen 2D a zaměřena téměř výhradně na souboje, třebaže rovina se dvěma znesvářenými stranami a boj s „větším zlem“ zůstala.
„Čas běžel a nápad se proměňoval. Jsem fanoušek historie a husitství. V době, kdy jsem dočetl zmíněnou Husitskou trilogii, mě napadlo, že ty dvě znepřátelené strany pro mou hru mohou být husité a křižáci. Začal jsem sbírat informace a našel perfektní období, ve kterém by se můj příběh mohl odehrávat. Nakonec se hra ve svém designu úplně proměnila a přešla do 3D, ale původní nápad zůstal stejný,“ vysvětlil český vývojář, jak velkou proměnou prošel jeho projekt.
O volném čase a z vlastních úspor
Aktuálně je hra v produkční fázi, přičemž hotová a hratelná je přibližně polovina obsahu. Zbývá tedy dokončit druhou půlku a následně také vyladit celý titul jako takový. „Na hře pracuji sám, ale pomáhají mi další lidé v oblasti grafiky, animací, hudby, dabingu a také tým dobrovolných testerů,“ přiblížil Kubíček.
V průběhu září odstartoval crowdfundingovou kampaň na Hithitu s cílovou částkou půl milionu korun, zatím má na kontě přes 300 tisíc. Původně ale nic takového neměl v plánu. „Když budu upřímný, vůbec jsem nic takového dělat nechtěl. Hru jsem začal dělat hlavně pro zábavu a neměl jsem s ní přehnané ambice. Navíc předběžný přístup, který v kampani nabízím, není pro příběhovou hru úplně vhodný. Jenže ono všechno není vždy tak, jak si člověk naplánuje,“ přiznal se pro CNN Prima NEWS. Obsah 1428: Shadow over Silesia totiž postupně nabobtnal o třetinu a vývoj si žádal čím dál více času i peněz.
„Všechno jsem zatím dělal jen ve volném čase a financoval z úspor. Teď se ale potřebuju do vývoje vrhnout na sto procent, abych to dotáhl do zdárného konce a dal tomu nějakou kvalitu. Navíc chci zjistit, kolik lidí to zajímá, a získat zpětnou vazbu, abych věděl, že to dělám dobře. Když kampaň uspěje, hra vyjde příští rok a věřím, že bude super. Pokud ne, půjde pro mne o silný signál, že jsem projekt přecenil a lidé ho nechtějí. Mám pak sice v plánu hru dodělat, ale určitě se to posune. Možná i o rok nebo dva,“ nastínil své plány Kubíček.
V rámci kampaně láká tuzemské hráče na český dabing, který jinak kvůli vysokým nákladům a nízké návratnosti téměř vymizel. „Celé to vlastně vzniklo náhodou. Hodně lidí si o dabing říkalo v komentářích při oznámení hry minulý rok, a to někdy i dost nevybíravě. Věděl jsem o amatérské dabingové skupině Fénix ProDabing a to, co dělají, se mi líbilo. Řekl jsem si, že za zeptání nic nedám a zkusil jsem je kontaktovat. Slovo dalo slovo a domluvili jsme se na spolupráci,“ osvětlil autor, jakým způsobem domluvil české znění.
„Zaplatit profesionální herce by bylo naprosto nereálné, i u anglického dabingu hodně improvizuji. Výsledek ale předčil má očekávání, jsem z jejich práce nadšený,“ řekl redakci CNN Prima NEWS na závěr.