Pro české automobilové fanoušky byl minulý víkend svátkem. Vůbec poprvé se na našem území uskutečnila jedna z největších motorsportovních akcí, Mistrovství světa v rallye. Byla to velkolepá podívaná. Zatímco někteří závodníci přišli zrádným silnicím na chuť, jiní je označili za ty nejnáročnější v celé sérii WRC. K vidění bylo i několik bouraček. Co dalšího přinesla první Středoevropská rallye?
Premiérový ročník Central European Rally, a tedy předposlední závod série WRC zavedl ty nejlepší světové jezdce na území Česka, Německa a Rakouska. Náročná zkouška to pochopitelně nebyla jen pro ně, ale i pro samotné pořadatele. „Přípravy prvního ročníku Středoevropské rallye probíhaly téměř celý rok a museli jsme překonat hodně překážek. Teď si myslím, že můžeme být po právu pyšní na to, jak soutěž proběhla,“ uvedl Tomáš Kunc, jednatel Central European Rally a Generální sekretář Autoklubu ČR.
K TÉMATU: Fenomenální Verstappen stanovil nový rekord formule 1. Ovládl i závod v Mexiku
Pořadatelé sice počítali s velkým zájmem diváků, jenže konečný počet předčil veškerá očekávání. Během čtyř soutěžních dní navštívilo první Středoevropskou rallye přes 125 tisíc diváků! Ze závodníků se v novém prostředí nejlépe zorientoval Thierry Neuville, který za sebou nechal i mladou finskou hvězdu Kalleho Rovanperu. Ten však od 11. rychlostní zkoušky úmyslně zvolnil, protože jeho největší rival Elfyn Evans skončil ve vratech stodoly a jemu k obhajobě titulu stačilo dojet. A to se mu nakonec také povedlo.
„Byla to velmi náročná soutěž a z obhajoby titulu mám pochopitelně obrovskou radost. Je pro mě důležitější než ten loňský, protože bylo mnohem náročnější ho získat. Děkuji nejlepšímu spolujezdci, nejlepšímu týmu, své rodině a fanouškům,“ radoval se v cíli Rovanperä.
Nečekané komplikace v Praze
Z českých jezdců byl podle očekávání nejúspěšnější Erik Cais za volantem Škody Fabie RS Rally2, který skončil v absolutním pořadí na jedenáctém místě. V kategorii WRC2 obsadil fantastickou druhou pozici, což je jeho nejlepší výsledek v celém šampionátu. „V Česku se nám jelo dobře. I když bylo na silnicích hodně bláta, grip byl stále skvělý. Cesty v Německu a Rakousku už byly výrazně hůře předvídatelné. Přestože vypadaly dobře, někde klouzaly, někde zase ne,“ shrnul nám soutěžní podmínky Cais.
Zároveň poděkoval za přízeň diváků, kteří ho celou dobu hnali kupředu. Postěžoval si pouze na světlice, které před ním vytvářely kouřovou clonu, čímž mu zhoršovaly orientaci na trati. Jinak si ale divácké podpory moc váží, vyplynulo z rozhovoru, který nám Erik věnoval přímo v jeho servisním depu.
Světlice nebyly zdaleka jediným problémem, který ztěžoval závodníkům průběh soutěže. Už při cestě z Hradčan do Velké Chuchle totiž narazili na bouračku ve Strakonické ulici, aby to tedy včas na první rychlostní zkoušku stihli, museli výrazně zrychlit. A to byl pochopitelně velký zážitek pro řidiče, které závodní speciály během přejezdů po běžných silnicích míjely.
Bouračka, co bere dech
Samotné přejezdy byly velkým tématem, protože jezdci na Středoevropské rallye museli zdolávat nejdelší vzdálenosti v celé sérii Mistrovství světa. Během čtyř dní najezdili neuvěřitelných 1 650 kilometrů.
Potíže během rychlostních zkoušek dělali i samotní fanoušci, kteří přes louky a lesy chodili do zakázaných oblastí, samozřejmě co nejblíže k trati. Po internetu dokonce kolují videa, kde jeden z fanoušků vběhne přímo před závodní vůz a jen těsně mu uhýbá. Erzeta číslo šest musela být zase úplně zrušena, protože jeden z polských fanoušků napadl pořadatele. Pravděpodobně kvůli tomu, že ho nechtěl pustit do zakázané oblasti.
O náročnosti soutěže vypovídalo i několik bouraček. Mezi ty nejdiskutovanější patřila nehoda finského jezdce Esapekka Lappiho, který se svým Hyundaiem i20 N dostal na mokré silnici ve vysoké rychlosti smyk, narazil do stromu a nakonec skončil na přilehlé louce. Nikomu se ale naštěstí nic nestalo.