Studenti se po útoku vracejí do školy
Studenti učiliště na Praze 4, kde byl zavražděn učitel, se v pondělí vrátili k běžné výuce. Útok, ke kterému došlo minulý čtvrtek v kabinetu, je zdrtil. Smrti kantora litují, někteří mají obavy, že by se podobný incident mohl odehrát znovu. Podle psychologa Jana Kulhánka by pedagogům mělo být nabídnuto školení, jak se chovat ve vyhrocené události.
„Je mi líto, co se stalo. I když jsem ten den nebyl ve škole, zavražděného učitele jsem měl docela rád. Bohužel s tím už nic nezmůžeme,“ řekl student Středního odborného učiliště v ulici Ohradní. „Takové věci by se neměly stávat. Že nějaký týpek naběhne do školy a zavraždí učitele, je prostě nesmysl,“ rozhořčil se.
Jiní studenti z této školy nyní připouštějí obavy. „Mám trochu strach, že by se to mohlo opakovat. Většinu žáků tu neznám, jen své spolužáky,“ řekl další.
K brutálnímu činu došlo ve čtvrtek 31. března krátce před polednem ve čtvrtém patře budovy učiliště. Student třetího ročníku Jaroslav Ř. měl napadnout mačetou kantora v jeho kabinetu. Krátce po útoku z místa činu utekl. Policisté ho asi po hodině dopadli v 11 kilometrů vzdálených Dolních Břežanech. Nyní se 19letý mladík nachází ve vazbě. Hrozí mu 12 až 20 let vězení.
Se studenty je potřeba mluvit
K tragickému incidentu se vyjádřil psycholog Jan Kulhánek. Podle něj podobná událost přináší do okolí těžké emoce, proto není divu, že mohou někteří studenti pociťovat strach nebo nejistotu. „To, co se stalo, je v Česku velmi neobvyklá věc. Žijeme s pocitem, že svět ve škole je bezpečný a předpovídatelný. Tahle událost s tím zamávala,“ vysvětlil psycholog.
Apeloval na profesory, aby o tragédii se studenty mluvili. „Důležité je, aby studenti i pedagogové nezůstali na své pocity a myšlenky sami. Možná bych doporučil pozvat na to i nějakého specialistu,“ řekl Kulhánek. Kromě učitelů a žáků by se podle něj nemělo zapomínat ani na rodiče, jejichž děti školu navštěvují. I je mohl podle Kulhánka útok zneklidnit.
„Tohle není systémová chyba dané školy,“ vysvětlil Kulhánek. „Rozhodně pomůže nebýt na pocity sám. Země by měla nabídnout pedagogům školení, jak se chovat a co dělat ve vyhrocené krizové události. Jak pomoci neeskalovat konflikt. Nebo když už je vyhrocená situace, jak se v tu chvíli zachovat. Pomohlo by to jak z praktických důvodů, tak i kvůli pocitu bezpečí,“ uzavřel psycholog.