Automobilové továrny evropských nebo japonských značek v Rusku, respektive ty, ve kterých měly rozhodující podíl, až na výjimky zastavily výrobu. Nyní sílí volání po jejich znárodnění. Automobily tak mohou přijít nejen o svůj majetek a miliardové investice do nich, ale existují i reálné obavy, že Rusko bude chtít tyto továrny použít k válečným účelům, konkrétně k výrobě techniky pro armádu.
Je známo, že logistika ruské armády na Ukrajině selhává a jedním z důvodů je i zastaralá a nevhodná technika. „V Rusku je už teď množství továren, o kterých se říká, že byly zkonfiskovány na výrobu vojenského materiálu. Zatím se však jedná o místní podniky. V Rusku se ovšem vyrábí také poměrně hodně (zahraničních) nákladních aut. Například Volvo tam má velkou továrnu. Mohou samozřejmě použít v ní vyráběné kamiony, pokud se ty ruské začnou porouchávat na frontě,“ řekl šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Eric-Marek Huitema pro nizozemské rádio BRN.
Válka na Ukrajině
Huitema měl na mysli společnost AB Volvo. Ta v Rusku zastavila nejen prodej nákladních aut, ale také jejich výrobu, která běžela v její jediné ruské továrně v Kaluze, kde své osobní modely vyrábí také koncern Volkswagen včetně Škody.
Továrna se nachází necelých 200 kilometrů od Moskvy a zaměstnává přibližně 700 lidí. Ročně se v ní vyrobí kolem 32 tisíc nákladních aut. Nákladní divize AB Volvo generuje v Rusku zhruba tři procenta svých tržeb. Volvo jako první z velkých automobilek zastavilo i dovoz osobních aut do Ruska, ostatní se přidali až po ní.
V komplikované situaci je v Rusku například Renault, který nejen vlastní značku Lada, ale vyrábí zde také mimořádně populární Logan MCV jako Ladu Largus. Nákladní auta v Rusku ve společném podniku s Kamazem produkuje také Daimler Truck. Velké továrny tam mají také například Hyundai, Škoda, Ford, ale také Mitsubishi Motors, která ve společném podniku s PSA Peugeot Citroën vyrábí několik modelů.
Závod Volkswagenu v Kaluze jihozápadně od Moskvy vyrábí i vozy Škoda. Zdroj: Se svolením společnosti Volkswagen