Premiér Andrej Babiš (ANO) během své politické kariéry „nasliboval hory doly“. Něco splnil, ale část jeho snů zůstává pouze ve statusech na sociálních sítích či na papíře. Redakce CNN Prima NEWS pro vás vybrala několik plánů, které Babiš chtěl prosadit, ale nepovedlo se mu to. On sám přitom tvrdí, že se například stavbu rychlobruslařské dráhy pro Martinu Sáblíkovou opravdu snažil vyjednat.
- Slib: Stadion pro Sáblíkovou
Takový evergreen. Snad „nejprofláklejší“ slib Andreje Babiše byl postavit stadion pro rychlobruslaře, na kterém by mohla trénovat Martina Sáblíková. Mluvil o tom už v roce 2015. „Petr Novák, trenér Martiny Sáblíkové, mi vyprávěl, že v Holandsku mají 18 stadionů, u nás ani jeden. Zkusím to oprášit,“ psal Babiš na Twitter. O dráze mluvil i před volbami v roce 2017, píše o ní také v knize O čem sním, když náhodou spím.
- Realita:
Stavba stadionu je na bodě mrazu. Letos v zimě se objevily informace o tom, že by hala mohla stát v Hlinsku na Chrudimsku. Podle hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického (ČSSD) to však není aktuální. „Jednali jsme s trenérem Martiny Sáblíkové, panem Novákem. Ten slib je i v Národním investičním plánu pana premiéra. Ale od té doby, co to odprezentoval, se nic neděje. Byl to seznam zbožných přání. Stát na to neměl před pandemií, natož nyní,“ řekl CNN Prima NEWS Netolický.
Petr Novák trenér Martiny Sáblíkové mi vyprávěl, že v Holandsku mají 18 stadionů, u nás ani jeden. Zkusím to oprášit pic.twitter.com/bBV1dc4Iyl
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) March 15, 2015
„Jednalo se o Hlinsku. Prozatím je to na úrovni plánu, respektive spíše studie, která není ještě dotažená. Byla původně chystaná pro Nové Město na Moravě,“ dodal pardubický hejtman.
Premiér tvrdí, že dělal, co mohl. „Snažil jsem se stadion pro Martinu Sáblíkovou vyjednat. Nejdříve v Brně, kde jsem ukázal trenéru Novákovi místo, ale tam podle něj nebyla vhodná nadmořská výška. V Novém Městě byli zase proti lidé z biatlonu a kraj to nepodpořil. Navíc stále chybí aktuální studie s provozními náklady. Můžete mi to stále vyčítat, ale já se fakt snažil, a když bude něco konkrétního na stole, udělám maximum, abychom to dotáhli,“ řekl CNN Prima NEWS premiér.
- Slib: Dálnice D1 modernizovaná do roku 2020
Dálnice D1 měla být původně modernizovaná do roku 2020. Už před několika lety bylo jasné, že se to nestihne. „Nejvytíženější českou dálnici čeká v roce 2017 až devět zúžení kvůli modernizaci úseků mezi Prahou a Brnem. Aby mohli řidiči po nové D1 jezdit do čtyř let, bude nutné zvyšovat tempo oprav. Modernizovaná dálnice D1 bude hotová v roce 2020,“ uvedlo ministerstvo dopravy na svém webu v listopadu 2016.
„Kde je to možné, pracují stavaři v režimu 24/7, tedy maximálně využívají veškerý čas. Na většině úseků se také pracuje ve dvousměnném provozu a v tom také budeme dál pokračovat. Zájmem všech je dokončit modernizaci dálnice do roku 2020, aby lidé mohli už jezdit po novém, proto musíme zvýšit tempo oprav,“ říkal tehdejší ministr dopravy za ANO Dan Ťok.
O stejném roce píše Babiš ve své knize. „Dálnice D1 mezi Prahou a Brnem potřebuje kompletně rekonstruovat. To by se dalo stihnout do roku 2020,“ plánoval.
- Realita:
Premiér Babiš už dříve hlásil, že opravy dálnice D1 mezi Prahou a Brnem skončí do říjnových voleb. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) by do tohoto data měla být modernizace opravdu dokončená. „Hotová bude 2. až 3. října 2021. Stavíme jako nikdy v historii, jedeme takovým tempem, že je to na hraně kapacit,“ napsal CNN Prima NEWS Havlíček.
„A D1? Naši předchůdci stavěli předražené dálnice o sto procent. Můžete hádat proč. A slíbili D1 před několika lety se třemi pruhy. My ji fakt opravíme. Mohli jsme ji mít hotovou už před dvěma roky, ale brzdila to skupina Děti Země. Teď D1 bude. Komplet hotová. Na začátku října ji de facto nově postavenou otevřeme,“ zdůraznil pro CNN Prima NEWS Babiš.
- Slib: Nákupy s rozmyslem
Slib: „Zodpovědná rodina si porovná ceny v obchodech nebo na e-shopech, než si pořídí novou pračku, a rozhodně se nezadluží na roky dopředu kvůli luxusní dovolené, a stejně tak by stát měl s rozmyslem nakupovat nemocniční přístroje,“ píše Babiš v knize O čem sním, když náhodou spím.
- Realita:
Ani tento slib se nedaří vždy plnit. Například Národní sportovní agentura pod vedením exposlance za hnutí ANO Milana Hniličky utratila miliony za služební auta s nejvyšší výbavou, prémiové mobily a notebooky, aniž by doložila, zda je skutečně potřebuje, informoval v květnu Radiožurnál. Hnilička také nechal za jednu stranu prezentace zaplatit 12 tisíc korun, pneumatiky u auta nechal přezouvat za 40 tisíc korun. Ve funkci šéfa agentury v polovině května skončil.
Další nehospodárnost vláda řešila například při vzniku e-shopu pro prodej elektronických známek. Systém elektronických dálničních známek se rodil v bolestech. Dokonce připravil Vladimíra Kremlíka (za ANO) o post ministra dopravy. Ten čelil kritice za uzavření zakázky na e-shop za 400 milionů korun. Způsob zadání i cenu kritizovala opozice i odborníci, podle kterých měl podobný projekt stát kolem 40 milionů korun. Kremlík svoji chybu odmítal.
- Slib: Žádné bezmyšlenkovité zadlužování
„Stát by se neměl bezmyšlenkovitě zadlužovat,“ stojí v Babišově knize. Babiš také sliboval vyrovnané rozpočty. „Jsem přesvědčen, že v roce 2017 budeme mít vyrovnaný rozpočet, vzhledem k tomu, co máme připravené. K tomu směřujeme. Ale samozřejmě musíme udělat opatření z hlediska výběru daní,“ prohlásil v roce 2014 Babiš v Otázkách Václava Moravce.
- Realita:
Babišův kabinet vždy předkládal rozpočty s deficitem. V posledních dvou letech schodky ještě prohloubila koronavirová krize. Vláda začátkem června schválila základní parametry státního rozpočtu pro rok 2021, schodek je ve výši 390 miliard korun. Podle střednědobých výdajových rámců, které jsou součástí materiálu, by schodek rozpočtu v roce 2023 mohl činit 370 miliard korun a v roce 2024 pak 343 miliard korun.
Letos je schválen schodek 500 miliard korun a loni hospodaření státu ovlivněné dopady pandemie vykázalo deficit 367,4 miliardy korun. Minulý týden přitom Národní rozpočtová rada konstatovala, že plánovaná konsolidace veřejných financí je nedostatečná. Ekonomové varují, že tempo zadlužování České republiky je neudržitelné a budoucí vláda bude muset zvýšit daně.
Šéfka státní kasy Alena Schillerová (za ANO) tvrdí, že česká ekonomika je na tom dobře a vláda svým slibům dostála. „Naše veřejné finance patří mezi nejlepší. Státní dluh v roce 2013 byl 41,1 procenta HDP, ke konci roku 2019, což byl poslední necovidový rok, jsme ho snížili o více než 12 procentních bodů na 29 procent HDP,“ napsala ministryně CNN Prima NEWS.
„Právě díky této mimořádné rezervě a jasnému trendu si můžeme nyní – v období bezprecedentní krize – dovolit podporovat lidi, firmy a ekonomiku. A to právě díky tomu, že jsme v uplynulých letech takto nekompromisně šetřili,“ mínila Schillerová.
„Když jsme u toho porovnávání se zodpovědnou rodinou, určitě se shodneme, že její funkce nekončí jen u rozhodování o vlastních financích, ale spočívá také ve vzájemné pomoci a solidaritě,“ dodala.
- Slib: Sdílená ekonomika
V knize psal Andrej Babiš také o sdílené ekonomice. „Je to bezvadná věc, sdílet věci, které může využít ještě někdo jiný. Když jedete do zahraničí, možná hledáte nějaký pohodlný byt přes pronájmy bytů Airbnb. Mezitím můžete svůj byt nebo chatu jednoduše a bezpečně pronajmout. Hlavně mladá generace má sklon různé věci spíš sdílet než vlastnit. Princip sdílení může jednou změnit celou ekonomiku. Lidi budou brzy sdílet automobily, parkovací místa, byty a chaty,“ stojí v publikaci.
„Budete si moci přivydělat tím, co umíte, nebo tím, co máte, bez jakékoli náročné administrativy. Budete moci každý měsíc dostávat nové hračky a ty zase vracet. Nebo nebudete muset vařit, protože si objednáváte jídlo od sousedky, která to umí skvěle. Sdílená ekonomika sníží náklady téměř všem lidem a umožní řadě z nich pracovat pouze na snížený nebo částečný úvazek,“ vyjmenovával výhody sdílené ekonomiky premiér.
- Realita:
Babiš otočil a sdílenou ekonomiku teď velmi kritizuje. Během jednání o nedůvěře vládě se kvůli tomu pustil do Pirátů. „V Česku nechceme žádný multikulturní ekofanatický pirátostát. Nechceme sdílet naše auta, naše byty, naši zemi,“ prohlásil předseda vlády ve Sněmovně. Piráti mu následně připomněli, že on sám o sdílené ekonomice před několika lety snil a vychvaloval ji. Babiš své vyjádření obhajoval s tím, že jeho nápad se zakládá na dobrovolnosti, zatímco Piráti chtějí zdanit přebytečné metry a do bytů lidem někoho nastěhovat – nejlépe migranty. To ale Piráti v programu nemají a po Babišovi požadují omluvu. Celá věc bude mít dohru u soudu.