Řidiči parkující v mrazech pod širým nebem řeší každé ráno odstraňování námrazy z okenních skel. Kdo nechce čekat, až sklo rozehřeje topení vozidla, může využít osvědčený recept starých praktiků. Stačí ingredience, které máte doma.
Sotva přijdou první mrazivé noci, všechno, co je venku, shledáme v mlhavém ránu zpravidla pokryté jinovatkou nebo dokonce námrazou. Týká se to samozřejmě také aut. Jakmile se vám podaří přes přilepené těsnící gumičky vlomit do promrzlého auta, už se vám navzdory všemu nepohodlí nechce moc vylézat ven. Chyba! Okenní skla auta musí být ze zákona před jízdou dokonale průhledná.
Celoroční pneumatiky na klasické letní nebo zimní nemají. Pro někoho ale mohou být výhodné
Jak už to tak bývá, snaha o nalezení zlaté střední ceny končí kompromisem. Ten ale v případě celoročních pneumatik vůbec nemusí být nevýhodný. V době rostoucích cen všeho možného se pro spoustu motoristů stávají první volbou. Jejich kvalitu hodnotil německý magazín Gute Fahrt.
Blahodárný pokrok
Jeden můj známý – staromilec – s oblibou říká, že jediná věc, která je na moderních autech dobrá, je fungující topení a vyhřívání. Ano. Trable, který je předmětem našeho článku, se totiž snadno zbavíte koupí auta s funkcí elektrického rozmrazování čelního skla – vzadu má dnes rozmrazování každý. Přední vyhřívání má ale stále jen minorita aut na silnici a než se pořádně zmrzlé sklo rozehřeje pomocí topení, může uplynout celá věčnost. Co si počít, když je člověk odkázán sám na sebe?
„Proti silné a kluzké námraze jsou škrabky často neúčinné, navíc opravdu hrozí, že si poškodíte auto. Obecně se uvádí mylná představa, že plastová škrabka je prý šetrná vůči sklu. Ano, ale to platí jen v naprosto čistých a laboratorních podmínkách,“ říká Pavel Cacák z automyčky v Praze Strašnicích.
V praxi je tomu ale jinak. „Na skle jsou přítomné prachové částice. Jedná se o uhlíkaté prvky, ve městech potom o těžké kovy, abrazivní materiály poletující ovzduším od kol projíždějících aut atd. Když přijde námraza, tyhle prvky zůstanou na skle a zamrznou. Když vezmete škrabku a začnete škrábat, tak kromě ledu na sebe škrabka nabírá i abrazivní částice ze skla, které na něm byly ještě předtím, než začalo mrznout,“ upozorňuje odborník.
TEST zimních gum pro rodinná SUV: Za kvalitu se platí, ale ani levnější kusy nezklamou
Německý test sedmnácti zimních pneumatik rozměru 215/60 R16 ukázal, že namíchání té nejlepší směsi a spojení s ideální geometrií vzorků něco stojí. Vítězi velkého srovnání jsou značky Continental, Dunlop a Goodyear. Na chvostu zůstaly Falken či Matador. Žádný trapas se však nekonal. Ani obutí od posledních jmenovaných nemusí být nutně špatnou volbou.
Jednoduchý recept
Jak poškrábání předejít? Existuje léty osvědčený tip, který je šetrný k autu. Led na povrchu materiálu vytváří napnutý útvar, pod nímž se nachází velmi tenká vrstvička vody, která není zmrzlá. Je to způsobené tlakem ledu na cizí povrch, v daném místě tedy voda nemůže úplně zamrznout.
„Zásadní je poznatek, že je třeba narušit molekulární strukturu ledu, aby popraskal a bylo možné led ze skla pohodlně odloupnout díky té tenké vrstvičce nezmrzlé vody pod ním. K tomu postačí kapalina o mírně vyšší teplotě, než má samotný led, ideálně teplá voda,“ radí Cacák.
Pozor, teplá voda, ne horká, a už vůbec ne vařící! „Horká a vařící voda se po nalití na zamrzlé sklo z velké části odpaří (bez efektu na led) a pokud je vrstvička ledu slabá, dostane se prasklinami pukajícího ledu horká voda na samotné autosklo, které může prasknout vlivem rázové teplotní roztažnosti (tepelný šok),“ varuje znalec.
Jak moc teplá voda? Není nutné si brát teploměr, stačí pravidlo namočeného zápěstí. Natočíte do pet lahve teplou vodu o takové teplotě, že když si ji nalijete na vnitřní stranu zápěstí, ucítíte snesitelné a příjemné teplo – jako když jdete koupat miminko. Takto naplněnou lahev přinesete k autu a začnete vodu rozlévat po celé šířce skla po celém horním okraji. Uvidíte základní fyzikální reakci, okamžitě začne led praskat a pomocí ploché strany škrabky jednoduše kusy ledu z povrchu skla doslova oloupete. Zasunete pod prasklou část ledové kry plochou škrabku a mírně led nadzvednete. Pod ním uvidíte mokrou loužičku, to je právě ta vrstvička nezmrzlé vody.
Inteligentní řešení z Německa? Silnice v zimě ošetřují místo soli lákem z okurek
Bavorská spolková země našla ekologický způsob, jak zbavit ulice jižního Německa sněhu a ledu – okurkovou vodou. Tato známá kyselá tekutina dělá přesně to, co má, tedy v zimě udržuje silnici bez ledu a zkapalňuje sníh. Okurková voda je ale především také šetrná k životnímu prostředí.
Vyšší dívčí
Existují ale i sofistikovanější cesty, jak se zbavit ledu. Jedna z nich spočívá v tom, že do lahve s teplou vodou přidáte kuchyňskou sůl. Ta funguje jako chemický katalyzátor molekulárního rozpadu ledu. „Do jedné PET lahve o objemu 1,5 litru stačí jedna polévková lžíce soli a potom je třeba lahev pořádně protřepat. Vylepšení se solí není potřeba při teplotách okolo pár stupňů pod nulou. Pokud ale mrzne silněji, je dobré sůl přidat,“ radí Pavel Cacák.
Jiné vylepšení spočívá v přimíchání nemrznoucí směsi do ostřikovačů (namísto soli) do lahve s teplou vodou. Směs obsahuje ethanol, tedy alkohol, který chemicky narušuje led podobně agresivně jako sůl. „Pokud máte starší auto, které nemá antikorozní ochranu a nátěry proti solím, použijte právě tuto příměs. Poměr namíchání teplé vody a směsi do ostřikovačů je zhruba 5:1 ve prospěch teplé vody anebo i větší poměr ve prospěch nemrznoucí směsi. Obecně ale platí, že sůl je účinnější než nemrznoucí směs,“ hodnotí odborník na autochemii. Současně dodává, že použití samotné nemrznoucí směsi není zdaleka tak účinné jako směs s vodou.
Podle Cacáka jsou chemické rozmrazovače prodávané v supermarketech obvykle parodií na pomocníka proti ledu, protože prakticky nefungují.