Zdraží dálniční známky? Jejich cena nerostla přes deset let, to není v pořádku, řekl Kupka

Dálnici D2 uzavřela nehoda. (Ilustrační fotografie)

PARTIE TEREZIE TOMÁNKOVÉ, Martin Kupka, Radim Fiala - 13.11. v 11:00

Je třeba zvýšit poplatky za využívání tuzemské dálniční sítě? Jde o jeden z návrhů Národní ekonomické rady vlády (NERV) ke konsolidaci veřejných rozpočtů. Vedle zdražení dálničních známek NERV navrhuje rovněž výkonové zpoplatnění dálnic, a to i pro osobní automobily. „Že se více než deset let nezvyšovala cena dálniční známky, není v pořádku,“ řekl ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS.

„Pokládám za důležité, aby tomu předcházela důkladná analýza. Schválně teď nepovím, jak by měla cena dálničních známek růst. Nechci strašit. Není v zájmu státu, abychom v tuto chvíli spustili další brzdu výdajů domácností,“ řekl Martin Kupka v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS.

Cena roční dálniční známky pro automobily do 3,5 tuny činí 1 500 korun. Poslední zdražení bylo schváleno v roce 2011 s platností od roku 2012. Tehdy cena celoroční známky stoupla z 1 300 korun o dvě stovky. Měsíční známka vyjde na 440, desetidenní na 310 korun. Majitelé vozidel s nízkými emisemi mají dálniční známky za poloviční ceny.

Známky zatím nezdraží

Ministr dopravy Martin Kupka komentoval návrh NERV, podle něhož by se ceny dálničních známek měly zvýšit o 50 až 100 procent. Pokud by tedy vláda kývla na nejvyšší variantu, roční známka by zdražila na tři tisíce korun. „Musíme v tomto směru postupovat tak, abychom s vaničkou nevylili i dítě. Že se více než deset let nezvyšovala cena dálniční známky, není v pořádku,“ dodal Kupka s tím, že například v Rakousku je její cena spojena s inflační doložkou.

Řidiči tak mají jistotu, že přinejmenším v příštím roce zůstane cena dálničních známek neměnná. NERV ale dopady jejich zdražení na státní rozpočet spočítal na 4 až 5 miliard korun ročně, a to i když vzal v potaz mírné snížení prodejů.

Dálniční krabičky i do osobáků?

Ve svém návrhu však NERV šel ještě dál. „Zásadnější změnu v nákladech na dálniční síť by představoval přesun na koncesní systém provozování nových, ale i stávajících dálnic, podpořený zavedením výkonového zpoplatnění užívání dálnic i pro osobní a užitkové automobily v rámci ekonomické efektivnosti (dodatečného užitku z použití dálnice vs. alternativních komunikací),“ stojí v dokumentu, který předložil vládě.

Podle NERVu by tedy bylo vhodné zavést i pro osobní automobily takzvané „krabičky“, jako mají vozidla nad 3,5 tuny. Řidiči, respektive majitelé osobních aut, by tedy platili za užití dálnic částku podle toho, kolik kilometrů by ujeli. Koncesní systém provozování dálnic vedle toho znamená aplikaci projektů PPP (Public-Private Partnership). Tedy že by dálnici budoval a provozoval soukromý subjekt a stát by si komunikaci de facto pronajal a platil by mu za to určitý poplatek. NERV si od toho slibuje nejen rychlejší výstavbu dálnic, ale také přínos do státního rozpočtu „v delším časovém horizontu v řádu desítek miliard ročně“.

Tagy:
dálnice doprava Partie automobil Partie Terezie Tománkové Martin Kupka dálniční známka Ministerstvo dopravy České republiky