PARTIE TEREZIE TOMÁNKOVÉ, Martin Kupka, Radim Fiala - 13.11. v 11:00
Je třeba zvýšit poplatky za využívání tuzemské dálniční sítě? Jde o jeden z návrhů Národní ekonomické rady vlády (NERV) ke konsolidaci veřejných rozpočtů. Vedle zdražení dálničních známek NERV navrhuje rovněž výkonové zpoplatnění dálnic, a to i pro osobní automobily. „Že se více než deset let nezvyšovala cena dálniční známky, není v pořádku,“ řekl ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS.
„Pokládám za důležité, aby tomu předcházela důkladná analýza. Schválně teď nepovím, jak by měla cena dálničních známek růst. Nechci strašit. Není v zájmu státu, abychom v tuto chvíli spustili další brzdu výdajů domácností,“ řekl Martin Kupka v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS.
V Česku se do roku 2024 otevře 150 kilometrů nových dálnic. Podívejte se, kde to bude
Česká dálniční síť by se v příštích letech mohla výrazně rozšířit. Ministerstvo dopravy očekává, že do roku 2024 zprovozní přibližně 150 kilometrů nových úseků. Radost by měli mít především jihočeští řidiči a výrazně se uleví také jihomoravským silnicím. Podívejte se, po kterých nových autostrádách se už brzy svezete.
Cena roční dálniční známky pro automobily do 3,5 tuny činí 1 500 korun. Poslední zdražení bylo schváleno v roce 2011 s platností od roku 2012. Tehdy cena celoroční známky stoupla z 1 300 korun o dvě stovky. Měsíční známka vyjde na 440, desetidenní na 310 korun. Majitelé vozidel s nízkými emisemi mají dálniční známky za poloviční ceny.
Známky zatím nezdraží
Ministr dopravy Martin Kupka komentoval návrh NERV, podle něhož by se ceny dálničních známek měly zvýšit o 50 až 100 procent. Pokud by tedy vláda kývla na nejvyšší variantu, roční známka by zdražila na tři tisíce korun. „Musíme v tomto směru postupovat tak, abychom s vaničkou nevylili i dítě. Že se více než deset let nezvyšovala cena dálniční známky, není v pořádku,“ dodal Kupka s tím, že například v Rakousku je její cena spojena s inflační doložkou.
Fiala z SPD: Rakušané a Poláci tu kupují energii a mají ji levnější. Vláda bojuje, tvrdí Kupka
Energetická skupina ČEZ meziročně zvýšila svůj zisk osminásobně, přesto od nového roku zdraží statisícům domácností elektřinu. „My platíme zisky spekulantů, obchodníků s energií. To si nemůžeme dovolit,“ řekl v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS Radim Fiala (SPD). A navrhl, aby cenotvorbu vzala do rukou vláda. Podle místopředsedy ODS Martina Kupky však nelze energetický trh opustit. „Česká vláda dala najevo, že pomůže tím, že se cena nedostane nad stanovený strop,“ řekl v diskusním pořadu.
Řidiči tak mají jistotu, že přinejmenším v příštím roce zůstane cena dálničních známek neměnná. NERV ale dopady jejich zdražení na státní rozpočet spočítal na 4 až 5 miliard korun ročně, a to i když vzal v potaz mírné snížení prodejů.
Dálniční krabičky i do osobáků?
Ve svém návrhu však NERV šel ještě dál. „Zásadnější změnu v nákladech na dálniční síť by představoval přesun na koncesní systém provozování nových, ale i stávajících dálnic, podpořený zavedením výkonového zpoplatnění užívání dálnic i pro osobní a užitkové automobily v rámci ekonomické efektivnosti (dodatečného užitku z použití dálnice vs. alternativních komunikací),“ stojí v dokumentu, který předložil vládě.
Podle NERVu by tedy bylo vhodné zavést i pro osobní automobily takzvané „krabičky“, jako mají vozidla nad 3,5 tuny. Řidiči, respektive majitelé osobních aut, by tedy platili za užití dálnic částku podle toho, kolik kilometrů by ujeli. Koncesní systém provozování dálnic vedle toho znamená aplikaci projektů PPP (Public-Private Partnership). Tedy že by dálnici budoval a provozoval soukromý subjekt a stát by si komunikaci de facto pronajal a platil by mu za to určitý poplatek. NERV si od toho slibuje nejen rychlejší výstavbu dálnic, ale také přínos do státního rozpočtu „v delším časovém horizontu v řádu desítek miliard ročně“.