Příplatková výbava v autech, která jsou odemykatelná softwarově na dálku, se pomalu stává realitou. Poskytování funkce vyhřívaných a ventilovaných sedadel za pravidelný měsíční poplatek ale představuje v tomto směru novou dimenzi. Přinejmenším korejští zákazníci se mají na co těšit. Zatím jen oni.
Dívat se na filmy nebo poslouchat hudbu za měsíční poplatek? Na to jsme si už zvykli. Roční poplatky za internetové služby jsou u nových aut už také docela běžnou praxí. Platit ale měsíční poplatek za výbavu v autě, která je na palubě od výroby fyzicky přítomna, je však u tradičních automobilek kuriózní novinkou – taková Tesla ovšem podobné záležitosti provozuje už dlouho.
V poslední době se objevily hned dva případy, kdy si německá automobilka nechala zaplatit za některou z funkcí spojenou s topením, resp. klimatizací auta.
Už v květnu dánský majitel nového Audi Q4 zažil hned po spuštění klimatizace nepříjemné překvapení. Namísto toho, aby stisknutím tlačítka SYNC nastavil všechny zóny klimatizace na stejnou teplotu, uviděl na centrálním displeji pouze chybovou hlášku, která říká, že tato funkce nebyla zakoupena.
BMW zase v Jižní Koreji prodává funkci vyhřívání sedadel na principu předplatného. Za měsíc zaplatíte přibližně 18 dolarů (asi 440 korun), za rok 176 (4 290 korun) a pokud byste si chtěli zadek vyhřívat až tři roky, zaplatíte zvýhodněnou částku 283 dolarů (6 900 korun). Vyhřívaná sedadla si ovšem můžete pořídit i natrvalo, a to za 406 dolarů (9 900 korun).
Nic z toho však nemusíte dělat hned při objednávání auta. Díky značkovému e-obchodu ConnectedDrive Store je to možné prakticky kdykoli přímo z auta. Samozřejmě, jen ve výše zmíněné Jižní Koreji. Když se to tak vezme, jedná se o docela zajímavý koncept. Pokud byste si platili za vyhřívaná sedadla jen v zimních měsících, vyšla by vás levněji právě s předplatným než při klasické koupi. Podle všeho je jen otázkou krátkého času, kdy podobné „vymoženosti“ digitální doby dorazí i k nám.